Jak motywować pracowników?

Dziś pracodawca musi zapewnić swoim pracownikom nie tylko higieniczne i bezpieczne warunki pracy, ale konieczne jest, aby również zadbał o ich komfort psychiczny. Na motywowanie pracowników istnieje wiele sposobów, począwszy od oferowania wysokich zarobków, poprzez wysłanie na szkolenie, a skończywszy na zaproponowaniu awansu. Warto pamiętać, że zmotywowany pracownik jest jednocześnie bardziej efektywny. Poniżej przedstawiamy kilka zasad skutecznej motywacji biznesie.

Jak motywować pracowników

Motywacja jest tym, co popycha nas do działania. Dlatego też motywowanie pracowników przy każdej sposobności musi być czymś, co każdemu pracodawcy czy menadżerowi musi wejść w krew. Niezauważenie czy niedocenienie wkładu danego pracownika może spowodować u niego spadek zadowolenia, zaangażowania, a także ograniczenie kreatywności w pracy. Oznaką niedocenianego, sfrustrowanego i niemogącego osiągnąć satysfakcji pracownika będzie niemal natychmiastowy zanik jego efektywności. Jak zatem można motywować pracowników?

  1. Należy zauważać ich sukcesy i rozmawiać z podwładnymi o ich pracy przy każdej sposobności. Dzięki ukazywaniu zainteresowania oraz docenianiu relacje z pracownikami staną się lepsze, a ich zapał do pracy – większy. Warto również omawiać problemy, starać się wyczuwać nastrój pracownika, wysłuchać go, pokazywać, że ma się zaufanie co do jego kompetencji, zauważać jego profesjonalizm, kreatywność i inicjatywę oraz pomagać mu.
  2. Najważniejszą zasadą skutecznej motywacji w biznesie jest pochwała. Jest to najdoskonalszy środek do motywowania, nie tylko pracowników oraz do osiągnięcia większej efektywności. Chwalić można za wzorowe wypełnianie obowiązków, szczególne osiągnięcia zawodowe czy przejawienie inicjatywy w pracy. Należy to robić krótko, konkretnie i najlepiej zaraz po prawidłowym wykonaniu zadania. Pochwała może przybrać formę werbalną lub pisemną, a także wyrażoną w postaci gestu bądź czynu.
  3. Przełożony może motywować swoich podwładnych również za pomocą sfinansowania im wybranego szkolenia. Zanim się jednak tego podejmie, warto aby stworzył wcześniej listę dostępnych kursów. Tego rodzaju inicjatywa ze strony pracodawcy potrafi nie tylko skutecznie zwiększyć efektywność pracowników, ale także podwyższyć ich kompetencje. Podwładni odbierają szkolenie jako inwestycję w nich samych, dzięki czemu czują potem silniejszą więź z firmą, w której pracują.
  4. Kolejną formą zmotywowania pracownika do wytężonego wysiłku i lepszych efektów w pracy jest awans. Ważne jest, żeby pracodawca wyodrębnił wcześniej jasne, rzeczowe, jawne i jednoznaczne kryteria awansu. Wśród nich powinny się znaleźć m.in.: ocena wpływu danej osoby na wizerunek firmy, a także skupienie się na efektach pracy podwładnego i ogólnej prezentacji osoby. Pamiętajmy, że tylko sprawiedliwy, odpowiedni oraz oparty na rzeczywistych zasługach awans zmotywuje wybranego pracownika do jeszcze lepszej pracy w naszej firmie.
  5. Innymi, popularnymi sposobami motywacji podwładnych są:
  • bony świąteczne,
  • bezpłatna nauka języków,
  • pożyczki mieszkaniowe i remontowe,
  • dofinansowanie sportu i rekreacji,
  • zapewnienie opieki medycznej oraz ubezpieczenia na życie,
  • dodatkowe świadczenia (np. telefon, auto),
  • okolicznościowe prezenty od firmy,
  • promowanie kultury, w tym np. firmowe wyjście do opery, teatru.

Wśród najskuteczniejszych rodzajów motywacji pracownika znajdują się również: dbanie o dobrą atmosferę w pracy, pewność zatrudnienia, przestrzeganie przez przełożonego praw pracowniczych oraz jasno wyznaczone zadania.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.