Jak ożywić rozwój firmy?

Rozwoj firmy

fot. Melpomene/bigstockphoto.com

Celem każdego przedsiębiorstwa, oprócz osiągania zamierzonych zysków ekonomicznych, jest stały rozwój, polegający między innymi na stopniowym wprowadzaniu nowych rozwiązań oraz rozbudowywaniu struktury firmy.

Na jego dynamikę oddziałują rozmaite czynniki, które ze względu na stopień zaangażowania przedsiębiorstwa można podzielić na tak zwane:

  • uwarunkowania zewnętrzne (makroekonomiczne), na które firma nie ma wpływu lub posiada znikomy wpływ, z zasobów których czerpie korzyści i jednocześnie zaspokaja ich potrzeby, takie jak: koniunktura gospodarcza (dynamika wzrostu), polityka fiskalna państwa, w tym system podatkowy, kształtowanie poziomu inflacji i kosztów pracy, regulacje prawne, stabilność walut, popyt na oferowane przez firmę produkty bądź usługi, dostęp do finansowania zewnętrznego, rozwój nowoczesnych technologii oraz czynniki społeczno-kulturowe,
  • uwarunkowania wewnętrzne (mikroekonomiczne), na których kształtowanie bezpośredni wpływ mają działania podejmowane przez firmę, to jest: zasoby kapitałowe, majątek przedsiębiorstwa, płynność finansowa, profil produkcji/świadczonych usług, system sprzedaży, wprowadzony poziom technologiczny, umiejętności oraz doświadczenie pracowników, kadry zarządzającej i kierownictwa firmy, system zarządzania zasobami ludzkimi (w tym system szkoleń), przyjęta koncepcja rozwoju, strategia marketingowa, skłonność do wdrażania nowoczesnych rozwiązań i tym podobne.

Warunki rozwoju przedsiębiorstw dyktuje rynek. Zważywszy na to, że o ile na czynniki zewnętrzne dana firma nie ma znaczącego wpływu, o tyle na swoją wewnętrzną sytuację z pewnością ma – kluczem do sukcesu wydaje się sprawne zarządzanie posiadanymi zasobami, a także umiejętność wykorzystania sytuacji gospodarczej i dostosowywania się do zmiennych warunków rynkowych, prowadzące do maksymalizacji zysku, osiągnięcia stabilizacji finansowej oraz podniesienia konkurencyjności firmy.

Ponadto, w myśl zasady „kto nie idzie w przód, ten się cofa”, specyfika rynku wymaga stałego podejmowania nowych wyzwań inwestycyjnych, wprowadzania innowacyjnych metod produkcji (jeśli taka jest prowadzona), wzmacniania zasobów, a w razie potrzeby zmiany sposobu zarządzania przedsiębiorstwem, przebudowy jego struktury organizacyjnej, wprowadzenia elastycznego systemu rozliczania pracy, restrukturyzacji zatrudnienia itd. W celu pobudzenia prowadzonej działalności warto również poszerzyć ofertę firmy o nowe produkty/usługi, na przykład poprzez współpracę z innymi firmami, działającymi w tym samym, podobnym lub zupełnie innym obszarze gospodarki, zatroszczyć się o obecnych i pozyskanych w przyszłości klientów, wychodząc naprzeciw ich potrzebom i oczekiwaniom, zoptymalizować strukturę finansową przedsiębiorstwa oraz zadbać o zwiększenie zdolności pozyskiwania zewnętrznych środków finansowych (kapitały obce, kredyty, pożyczki, dofinansowanie unijne).

Przyjęta i konsekwentnie realizowana strategia pozwoli na ożywienie rozwoju firmy, utrzymanie tempa jego wzrostu, a w przyszłości uniknięcie/zminimalizowanie skutków ewentualnego kryzysu ekonomicznego.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.