Metody wyceny przedsiebiorstwa

Hands of accountant with calculator and pen. Accounting backgrou

Jednym z elementów zarządzania przedsiębiorstwem jest przeprowadzanie jego wyceny, polegającej na określeniu rzeczywistej wartości firmy (potencjału rynkowego przedsiębiorstwa) wyrażonej w pieniądzu. Sporządzana, najczęściej przez zewnętrznych specjalistów, wycena wartości przedsiębiorstwa wykorzystywana jest między innymi dla efektywnego zarządzania zasobami firmy, przy określaniu perspektywy rozwoju przedsiębiorstwa, a także przy sporządzaniu okresowych prognoz finansowych, uwzględniających założenia dotyczące jego przyszłej działalności i realia rynku.

Dobór metod wyceny uzależniony jest przede wszystkim od tego, w jakim celu jest ona przeprowadzana, a więc na przykład w przypadku potrzeby określenia wartości spółki będącej w trakcie przekształcania, fuzji lub przejęcia (bankowość inwestycyjna), określenia wartości udziałów poszczególnych wspólników (udziałowców) spółki, ustalania kwoty zabezpieczenia kredytu bankowego, sporządzania rocznych sprawozdań finansowych, rozstrzygania majątkowych sporów sądowych, sporządzania planów inwestycyjnych i innych. Uwzględniając określone cele, najczęściej stosowanymi metodami wyceny przedsiębiorstw są:

  1. Metody porównawcze, polegające na porównaniu osiąganego przez firmę wyniku finansowego (i/lub innych wskaźników) z wynikami finansowymi innych przedsiębiorstw, charakteryzujących się zbliżonym profilem działalności. Ich zastosowanie wymaga odpowiedniego doboru grupy spółek, do których firma będzie porównywana oraz wiedzy na ich temat, dlatego stosowane są one przeważnie przez analityków giełdowych lub doradców inwestycyjnych – najczęściej przy wstępnym określeniu wartości przedsiębiorstwa.
  2. Metody dochodowe, określające wartość firmy na podstawie oszacowanej (przewidywanej) wartości jej przyszłych dochodów, których zastosowanie wymaga dobrej znajomości rynku, przyjęcia realistycznych założeń oraz ostrożnego podchodzenia do prognoz finansowych.
  3. Metody majątkowe, oceniające wartość majątku firmy, pomniejszoną o jej zobowiązania (wartość netto). Opierając się głównie na danych zawartych w sprawozdaniach finansowych przedsiębiorstwa, mogą służyć na przykład określeniu transakcyjnej struktury firmy. Niestety, w przypadku wyceny firmy bazującej na składnikach pozabilansowych (know-how, renoma firmy itd.), ich zastosowanie będzie bezskuteczne. Wśród grupy tych metod znajdują się między innymi metoda skorygowanych aktywów, metoda likwidacyjna oraz metoda odtworzeniowa, jednak najpopularniejszą jest tak zwana metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DCF), polegająca na oszacowaniu przyszłych przepływów pieniężnych i sprowadzeniu ich do wartości bieżącej.

W celu zwiększenia miarodajności sporządzanej wyceny wartości przedsiębiorstwa, najczęściej stosowane są modele mieszane.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.