Sztuka autoprezentacji

Autoprezentacja odgrywa ogromną rolę i przysparza wielu sukcesów w biznesie, niezależnie od tego czy jest się kandydatem ubiegającym się o pracę, prezesem czy też zwykłym pracownikiem w firmie. Polega ona na budowaniu własnego wizerunku z jak najlepszej strony oraz stanowi sposób kontroli postrzegania nas przez otoczenie. Nic więc dziwnego w tym, że często określa się ją jako rodzaj sztuki.

Sztuka autoprezentacji w biznesie opiera się przede wszystkim na przekazywaniu niewerbalnych komunikatów, jakimi są gesty (np. potakiwanie głową) i mimika twarzy (np. akceptujący uśmiech). Ponad 90% przekazu podczas rozmowy odbieranych jest w sposób niewerbalny i to właśnie mowie ciała interlokutorzy wierzą najbardziej. Dlatego też tak ważne jest nauczenie się kontroli reagowania na stres np. podczas odbywania rozmowy kwalifikacyjnej czy spotkania biznesowego.

 

Sztuka autoprezentacji

 

Po pierwsze – kontakt wzrokowy oraz niewerbalne komunikaty

 

Dobry biznesmen powinien pamiętać, że podczas negocjacji czy rozmowy najistotniejsze jest: umiarkowanie, zdecydowanie i opanowanie. Rozmówca skupia uwagę przede wszystkim na twarzy tej drugiej osoby, a szczególnie na jej brwiach, ustach oraz oczach. Żeby dobrze wypaść i pozostawić po sobie dobre wrażenie np. po rozmowie kwalifikacyjnej bądź spotkaniu biznesowym, należy przez minimum 90% czasu trwania konwersacji utrzymywać stały kontakt wzrokowy ze swoim interlokutorem. Natomiast mimika odgrywa większą rolę podczas kameralnych spotkań, w czasie których pomiędzy rozmówcami jest niewiele miejsca.

Jeśli chodzi o postawę ciała, to wskazane jest lekkie pochylenie w kierunku rozmówcy. Ponadto podczas konwersacji należy unikać postawy zamkniętej, czyli krzyżowania rąk i nóg, nadmiernej gestykulacji oraz wiercenia się na krześle.

 

Po drugie – odpowiedni ubiór

 

Sztuka autoprezentacji w biznesie polega nie tylko na wyżej wymienionych zachowaniach niewerbalnych, ale również na odpowiednim ubiorze. Na zbudowanie pozytywnego pierwszego wrażenia masz tylko kilkadziesiąt sekund od momentu nawiązania pierwszego kontaktu z Twoim rozmówcą. Tak krótki czas nie pozwoli na wykorzystanie mowy ciała czy też gestów, stąd tak ważne jest dobranie odpowiedniego stroju, który przekona do Ciebie odbiorcę. Chcąc dobrze zaprezentować się podczas spotkania biznesowego, należy skupić się na wyglądzie zewnętrznym. Wymaga to czystego, schludnego i profesjonalnego wizerunku. Kolor ubioru także ma znaczenie, gdyż ciemne oraz stonowane barwy budują prestiż, błyszczące i metaliczne tkaniny świadczą o przepychu, zaś pastele oznaczają delikatność. Najczęściej obowiązuje nas również klasyczna elegancja stroju oraz standardy przyjęte przez daną firmę. Pamiętaj, że odpowiedni wygląd to pewność siebie, a także – podwyższona samoocena.

 

Po trzecie – dobre przygotowanie

 

Dobra prezentacja własnej osoby to przede wszystkim przygotowana i wcześniej przemyślana strategia. W przypadku tak ważnych wydarzeń jak spotkanie biznesowe czy rozmowa kwalifikacyjna to właśnie odpowiednie przygotowanie jest najistotniejszą sprawą. Warto wcześniej odpowiedzieć sobie na parę pytań, w tym np.

  • kto będzie Twoim rozmówcą?
  • jaki będzie cel spotkania?
  • o jakie stanowisko się ubiegasz i do jakiej firmy starasz się trafić?
  • jakich metod trzeba będzie użyć w trakcie konwersacji przy omawianiu wybranych zagadnień?

Z autoprezentacją każdy z nas styka się na co dzień, choć największy wpływ ma ona na naszą pracę zawodową. Od tego jak postrzegają i oceniają nas inni zależy m.in. to czy dostaniemy wymarzoną pracę, awans bądź kontrakt z daną firmą. W celu zwiększenia swoich szans na sukces i skuteczności, powinniśmy wywrzeć jak najlepsze pierwsze wrażenie i wydać się atrakcyjni oraz kompetentni. Kluczem do tego jest oprócz wszystkich powyższych czynników jest pozytywne nastawienie i lekki, naturalny uśmiech.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.