Zarządzanie przez kompetencje

Zarządzanie przez kompetencje

fot. andres/bigstockphoto.com

Zarządzanie przez kompetencje jest strategią łączącą zarządzanie zasobami ludzkimi z planowaniem biznesowym. Bazuje na świadomości znaczenia kompetencji pracowników danej organizacji w osiąganiu jej celów. Coraz więcej firm nie traktuje już samego pracownika jako kapitału. Dopiero jego kompetencje, czyli wiedza, doświadczenie, umiejętności oraz indywidualne cechy są kapitałem, który pomoże firmie zrealizować wytyczone cele.

W wielu przedsiębiorstwach polityka personalna prowadzona jest w sposób chaotyczny. Procedury oceny kandydatów, plan szkoleń, oceny pracownicze, system wynagrodzeń – wszystkie te elementy są często niespójne. Zarządzanie przez kompetencje jest bardzo wartościowym narzędziem, pozwalającym zwiększać efektywność pracowników, a poprzez to realizować wizję i misję firmy.

Prawidłowo zaprojektowany system zarządzania na podstawie kompetencji umożliwia prowadzenie polityki personalnej w oparciu o jasno sprecyzowane zasady – tzw. modele kompetencji. Ujednolica standardy działań firmy zarówno w odniesieniu do rekrutacji i selekcji kandydatów, jak i zarządzania wydajnością już zatrudnionych osób. Pomaga w analizie potrzeb szkoleniowych oraz ocenie efektów realizowanych szkoleń, a także podejmowaniu decyzji o zwolnieniach. Procedury zarządzania kompetencjami mają ponadto za zadanie wykształcenie w pracownikach pożądanych zachowań w ciągu całego okresu zatrudnienia.

Na czym polega zarządzanie przez kompetencje?

Po pierwsze – musimy określić strategiczne cele naszej firmy. Stanowią one podstawę do dalszego tworzenia systemu zarządzania zasobami ludzkimi. Następnie ustalmy czynniki sukcesu oraz obszary istotne dla realizacji założeń strategii. Ich wybór wskaże nam z kolei, które obszary potrzebują wsparcia. Podejmując powyższe działania stworzymy system zarządzania ludźmi obrazujący potrzeby przedsiębiorstwa w powiązaniu z jego celami strategicznymi. Powinien on objąć wszystkich pracowników, łącznie z zarządem. Ponadto system musi bazować na analizie kompetencji dla poszczególnych stanowisk.

Należy zebrać informacje odnośnie funkcjonowania stanowiska, oczekiwanych efektów pracy oraz sytuacji krytycznych na nim występujących. Kolejnym etapem jest zdefiniowanie kryteriów oceny pracy na danym stanowisku. Aby ocenić skuteczność systemu powinniśmy poddać ocenie pilotażową grupę pracowników. Na podstawie tej oceny oraz zebranych wcześniej obserwacji opracowywany jest model zarządzania kompetencjami, zawierający opis stanowisk oraz kompetencji i ich definicji.

W ten sposób firmy tworzą własne modele zarządzania kompetencjami, uwzględniające strukturę organizacji oraz jej strategię. Część przedsiębiorstw, zamiast realizować własne, próbuje korzystać ze sprawdzonych przez większe koncerny rozwiązań. Niezależnie od przyjętej taktyki, zarządzanie przedsiębiorstwem w oparciu o kompetencje przynosi wymierne korzyści obydwu stronom. Pracodawcy pozwala kontrolować wydajność zatrudnionych osób, a dzięki temu również konkurencyjność swojej firmy na rynku. Pracownikowi natomiast daje jasny system zatrudnienia, wynagrodzenia oraz planowania ścieżki kariery.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.