Istnieje wiele teorii na temat definicji modelu biznesowego, jednak w ogólnym ujęciu określić go można jako plan tworzony przez przedsiębiorstwo, który ma na celu poprawienie jego kondycji finansowej, wygenerowania przychodu i maksymalizacji osiąganego zysku. Jest to relacja między uczestnikami rynku, a sposobem działania przedsiębiorstw, i tego w jaki sposób tworzą one wartości dla odbiorców, a także towary i usługi oraz źródła czerpania zysków.Innymi słowy są to zapisy dotyczące działalności przedsiębiorstwa, łączące koncepcję strategiczną, technologie i ich realizację w praktyce, rozumiane jako łańcuch zależności, które wpływają na skuteczność wykorzystania w przedsiębiorstwie posiadanych zasobów i umiejętności.
Wyróżnia się kilka modeli biznesowych:
- B2B (Bussines to Bussines) – zakłada, że przedsiębiorstwo kieruje swoje usługi i towary do innych przedsiębiorstw. Jego cechą jest generowanie największych przepływów pieniężnych.
- C2C (Customer to Customer) – możliwość wymiany dóbr zorganizowana jest pomiędzy konsumentami, np. za pośrednictwem aukcji internetowych.
- B2C (Bussines to Customer) – model najczęściej spotykany, zakłada pozyskiwanie przez przedsiębiorstwo klientów indywidualnych.
- P2P (Peer to Peer) – zakłada wykorzystanie Internetu w celu dzielenia się plikami między użytkownikami w sposób bezpośredni, bez konieczności wykorzystania serwera głównego.
- M-commerce (Mobile Commerce) – dotyczy urządzeń bezprzewodowych, za których pośrednictwem użytkownicy mogą dokonywać transakcji. Wykorzystuje się to w laptopach czy telefonach komórkowych.
Aby wybrać najlepszy dla danej firmy model, należy udzielić odpowiedzi na następujące pytania:
- co przedsiębiorstwo będzie robić?
- jakie są fundamentalne zasoby i kompetencje przedsiębiorstwa?
- w jaki sposób te zasoby i kompetencje są eksploatowane w praktyce codziennego działania?
W rzeczywistości przedsiębiorstwa najczęściej nie korzystają wyłącznie z jednego modelu, ale ze zmodyfikowanej wersji zawierającej kombinację kilku typów. Ponadto w celu lepszego dopasowania konkretnego modelu dla przedsiębiorstwa należy przemyśleć także elementy, które mają wpływ na jego efektywność, a mianowicie:
- propozycję wartości, czyli co spowoduje, że klienci będą kupować/korzystać z usług tego konkretnego przedsiębiorstwa?
- możliwość wejścia na rynek, czyli określenie konkretnego rynku, jego wielkość i specyfikę,
- konkurencja, jacy inni przedsiębiorcy działają na tym rynku?
- model przychodów, w jaki sposób firma będzie osiągała dochody?
- przewaga konkurencyjna, czyli co powoduje, że to przedsiębiorstwo jest atrakcyjniejsze od innych?
- strategia rynkowa, w której zawierają się przede wszystkim wszelkie zabiegi marketingowe i promocyjne,
- rozwój organizacyjny, jaki typ organizacyjny będzie najkorzystniejszy ze względy na charakter firmy?
- zespół kierowniczy, jakie doświadczenie i umiejętności są niezbędne wśród liderów, których celem będzie skuteczne zarządzanie przedsiębiorstwem?
Komentarze