Burza mózgów zwiększa efektywność zespołu

Great Idea

Burza mózgów to metoda na generowanie pomysłów i rozwiązań udoskonalających pracę przedsiębiorstwa. Dzieli się na dwa etapy: swobodnego zgłaszania pomysłów oraz wymiany poglądów, a następnie wyłuszczenia wyników tej sesji i przeobrażenie ich w idee mające sens. Metoda ta polega na jawnej rywalizacji oraz natychmiastowym prezentowaniu bieżących wyników poprzez zapisywanie lub nagrywanie na dyktafon pomysłów.

Jak prowadzić zebrania burzy mózgów, by były one skuteczne?

Grupowe generowanie pomysłów w celu udoskonalenia pracy firmy charakteryzuje wykorzystanie intuicji do rozwiązywania problemów, a także praca zespołowa. Najistotniejsze w tej metodzie jest to, żeby zespół rozwiązujący daną kwestię znalazł jak najwięcej nowych, najlepiej zaskakujących pomysłów, co stworzy atmosferę swobody i współzawodnictwa.

Wszystkie myśli muszą być na bieżąco zapisywane przez osobę moderującą zebranie. Pamiętajmy, iż żadnego pomysłu nie wolno na bieżąco oceniać. W pierwszym etapie liczy się ilość, nie zaś jakość pomysłów (etap generowania pomysłów). Jeśli już wyczerpią się wszelkie pomysły, należy odnotować je w widocznym miejscu, np. na flipcharcie (tablicy demonstracyjnej). Następnie przechodzi się do drugiego etapu burzy mózgów, czyli oceny myśli pracowników oraz wyłuskaniu z nich najlepszych idei (etap oceniania). W celu osiągnięcia najlepszych efektów brainstorm w dwóch etapach tej metody powinny brać udział inne osoby lub inne zespoły. Dobrze jest podzielić pracowników na kilka grup zróżnicowanych pod kątem rodzaju problemu. Każdy zespół powinien być heterogeniczny, czyli w jego skład powinny wchodzić osoby różnej płci i specjalizacji oraz różnego wieku, aczkolwiek będące na tej samej pozycji hierarchicznej (podwładni lub przełożeni).

Aby proces burzy mózgów był efektywny, należy stosować cztery podstawowe zasady:

  • odroczonej krytyki, czyli niekrytykowania podczas etapu wytwarzania pomysłów,
  • produkowania jak największej ilości pomysłów i rozwiązań,
  • akceptacji wszystkich dziwnych czy nietypowych rozwiązań oraz pomysłów,
  • rozwijania wcześniej zgłoszonych pomysłów jako własności całej grupy.

Olbrzymie znaczenie ma to, aby atmosfera panująca podczas spotkania burzy mózgów była swobodna, „klubowa” czy wręcz zabawowa. Wówczas uczestnicy zebrania będą mogli w sposób nieskrępowany otworzyć się oraz zaangażować w brainstorm bez obaw, że ich pomysł zostanie skrytykowany bądź wyśmiany. Luźna atmosfera podczas burzy mózgów zwiększa efektywność i optymalizację procesu generowania kreatywnych rozwiązań, ponieważ sprzyja uniknięciu pułapek myślenia wyłącznie profesjonalnego, które blokuje umysł.

Skuteczność brainstorm można łatwo stracić takimi czynnikami jak: obecność bardzo silnej osobowości w pierwszym etapie burzy mózgów, zbyt wielka ambicja niektórych uczestników, którzy nie pozwalają dojść innym do głosu, skłonność uczestników do zmiany tematu na niezwiązany z zadaniem czy mała otwartość na nowe idee osób oceniających pomysły.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.