Burza mózgów to metoda na generowanie pomysłów i rozwiązań udoskonalających pracę przedsiębiorstwa. Dzieli się na dwa etapy: swobodnego zgłaszania pomysłów oraz wymiany poglądów, a następnie wyłuszczenia wyników tej sesji i przeobrażenie ich w idee mające sens. Metoda ta polega na jawnej rywalizacji oraz natychmiastowym prezentowaniu bieżących wyników poprzez zapisywanie lub nagrywanie na dyktafon pomysłów.
Grupowe generowanie pomysłów w celu udoskonalenia pracy firmy charakteryzuje wykorzystanie intuicji do rozwiązywania problemów, a także praca zespołowa. Najistotniejsze w tej metodzie jest to, żeby zespół rozwiązujący daną kwestię znalazł jak najwięcej nowych, najlepiej zaskakujących pomysłów, co stworzy atmosferę swobody i współzawodnictwa.
Wszystkie myśli muszą być na bieżąco zapisywane przez osobę moderującą zebranie. Pamiętajmy, iż żadnego pomysłu nie wolno na bieżąco oceniać. W pierwszym etapie liczy się ilość, nie zaś jakość pomysłów (etap generowania pomysłów). Jeśli już wyczerpią się wszelkie pomysły, należy odnotować je w widocznym miejscu, np. na flipcharcie (tablicy demonstracyjnej). Następnie przechodzi się do drugiego etapu burzy mózgów, czyli oceny myśli pracowników oraz wyłuskaniu z nich najlepszych idei (etap oceniania). W celu osiągnięcia najlepszych efektów brainstorm w dwóch etapach tej metody powinny brać udział inne osoby lub inne zespoły. Dobrze jest podzielić pracowników na kilka grup zróżnicowanych pod kątem rodzaju problemu. Każdy zespół powinien być heterogeniczny, czyli w jego skład powinny wchodzić osoby różnej płci i specjalizacji oraz różnego wieku, aczkolwiek będące na tej samej pozycji hierarchicznej (podwładni lub przełożeni).
Aby proces burzy mózgów był efektywny, należy stosować cztery podstawowe zasady:
Olbrzymie znaczenie ma to, aby atmosfera panująca podczas spotkania burzy mózgów była swobodna, „klubowa” czy wręcz zabawowa. Wówczas uczestnicy zebrania będą mogli w sposób nieskrępowany otworzyć się oraz zaangażować w brainstorm bez obaw, że ich pomysł zostanie skrytykowany bądź wyśmiany. Luźna atmosfera podczas burzy mózgów zwiększa efektywność i optymalizację procesu generowania kreatywnych rozwiązań, ponieważ sprzyja uniknięciu pułapek myślenia wyłącznie profesjonalnego, które blokuje umysł.
Skuteczność brainstorm można łatwo stracić takimi czynnikami jak: obecność bardzo silnej osobowości w pierwszym etapie burzy mózgów, zbyt wielka ambicja niektórych uczestników, którzy nie pozwalają dojść innym do głosu, skłonność uczestników do zmiany tematu na niezwiązany z zadaniem czy mała otwartość na nowe idee osób oceniających pomysły.
Komentarze