Zasady zwalniania pracowników

Jak zwalniać pracowników?

Zwolnienie z pracy nie jest przyjemną sytuacją dla żadnej ze stron tego zajścia. Często właściciele firm robią to bez żadnego przygotowania, narażając się tym samym na zatarg z byłym pracownikiem. Od tego, w jaki sposób pracodawca pożegna się ze swoim pracownikiem, zależy jego późniejsza opinia o danym miejscu pracy.

Bez względu na powody zwolnienia z pracy szef musi pamiętać, że po drugiej stronie stoi człowiek, któremu należy okazać szacunek, mimo poniesionego zawodu wynikającego z jego nieefektywnej pracy. Do rozmowy na temat wypowiedzenia każdy pracodawca powinien się solidnie przygotować i wcześniej podsumować treści, które chce przekazać rozstającemu się z firmą. Muszą być one pozbawione subiektywnych ocen, oparte na faktach i przekazane w możliwie jak najbardziej delikatny sposób. Powody, dla których pracownik zostaje zwolniony, powinny być uzasadnione i udokumentowane. Pamiętajmy też, że ta rozmowa to nie negocjacje i nie zapomnijmy o formalnościach: okresie wypowiedzenia, odprawie oraz świadectwie pracy.

Podstawowe zasady zwalniania pracowników to:

  • przekazywanie informacji o zwolnieniu należy przekazać w ciągu 15 minut,
  • należy zachować dystans,
  • przełożony powinien zwolnić podwładnego osobiście,
  • nie należy zbytnio uzasadniać decyzji o zwolnieniu.

Wszystkie powyższe zasady mają na celu ułatwić pracownikowi pogodzenie się z decyzją zarządu firmy. Zwolnień zawsze należy dokonywać zwięźle, szybko, jasno i osobiście. Wtedy każda ze stron będzie mogła przejść nad tym do porządku dziennego. Ponadto były pracodawca powinien okazać tracącemu pracę szacunek, docenić jego dotychczasowe działania, spojrzeć na tę sytuację nieco z jego strony, a także skupić się na rezultacie i wyjaśnić dlaczego doszło do jego zwolnienia. Należy też dać zwalnianemu czas na reakcję i umożliwić mu pożegnanie się ze wszystkimi kolegami z pracy oraz uporządkowanie swoich spraw.

W Polsce istnieje 5 trybów rozwiązania umowy o pracę:

  1. na mocy porozumienia stron,
  2. przez oświadczenie jednej ze stron wraz zachowaniem okresu wypowiedzenia
  3. przez oświadczenie jednej ze stron bez zachowania okresu wypowiedzenia,
  4. z upływem czasu, na jaki została zawarta,
  5. z dniem ukończenia pracy, dla której została zawarta.

Zanim dojdzie do zwolnienia warto uprzedzić pracownika o ewentualnym zagrożeniu utraty pracy oraz powodach takiego obrotu sprawy. Dzięki temu pracownik będzie miał szansę poprawy, a pracodawca na ewentualne poszukiwania jego zastępstwa.

Zwolnienie pracownika stanowi jedno z najtrudniejszych zadań, jakie stoi przed przełożonym. Warunki, w jakich ono następuje, wpływają nie tylko na samopoczucie pracownika, ale mogą też przyczynić się do jego podejścia w szukaniu kolejnego zatrudnienia oraz czasu znalezienia nowej pracy. Dobrze przekazany komunikat o rozwiązaniu współpracy z daną firmą pozwoli na nienaruszenie poczucia wartości pracownika, poinformuje go o jego umiejętnościach i sposobie wykonywania pracy, a także zapobiega późniejszemu krytycznemu wypowiadani się o danej organizacji.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.