
Zarządzanie zasobami ludzkimi w biznesie jest strategicznym posunięciem i zarazem spójnym podejściem do kierowania najbardziej wartościowymi pracownikami danej organizacji, którzy indywidualnie oraz zbiorowo przyczyniają się do realizacji założeń firmy. Pojęcie to obejmuje zatrudnienie, rozwój, a także nagradzanie osób w przedsiębiorstwie oraz kształtowanie właściwych stosunków pomiędzy kadrą kierowniczą a pracownikami. Zarządzaniem ludźmi w biznesie zajmują się menedżerowie liniowi oraz liderzy zespołów.
Zarządzanie personelem skupia się na działaniach (decyzjach) związanych z ludźmi i jest ono ukierunkowane na osiąganie celów przedsiębiorstwa oraz jednoczesne zaspokojenie potrzeb pracowników. Wśród elementów gospodarowania kadrami znajdziemy:
- planowanie zasobów ludzkich,
- nabór pracowników,
- wdrożenie, czyli ich adaptacja zatrudnionych osób,
- ocenianie efektów ich pracy,
- szkolenie kadry (rozwój),
- nagradzanie zasłużonych pracowników.
Celem takiego działania jest:
- umożliwienie firmie osiągnięcia sukcesu dzięki efektywnym pracownikom,
- podnoszenie i rozwijanie naturalnych zdolności zatrudnionych w firmie osób (ich wkładu, potencjału przez zapewnienie szkoleń i ciągłych szans rozwoju),
- pozyskiwanie oraz zatrzymywanie w firmie zaangażowanych, wykwalifikowanych i dobrze umotywowanych pracowników,
- zapewnienie szeregu usług, które będą wspierały cele przedsiębiorstwa i stanowiły element procesu kierowania organizacją,
- zapewnienie pracownikom równych szans,
- zapewnienie nagradzania i doceniania pracowników za ich pracę oraz osiągnięcia,
- utrzymanie i polepszanie fizycznej oraz umysłowej kondycji zatrudnionych w firmie osób,
- stworzenie warunków, które będą sprzyjały pracy zespołowej i elastyczności,
- stworzenie klimatu, który będzie umożliwiał utrzymanie produktywnych oraz harmonijnych relacji pomiędzy kadrą kierowniczą a pracownikami, co też będzie sprzyjało poczuciu wzajemnego zaufania,
- pracowanie w zgodzie z etycznymi zasadami zarządzania pracownikami, opierającymi się na trosce o ludzi, a także sprawiedliwości i przejrzystości,
- uwzględnienie różnic w potrzebach poszczególnych pracowników i tworzonych przez nich grup, stylu pracy i aspiracji,
- pomaganie przedsiębiorstwu w utrzymaniu równowagi oraz przystosowaniu się do potrzeb kontrahentów.
Na pojęcie „zasoby ludzkie” składają się ludzie posiadający takie cechy jak: wiedza, umiejętności, doświadczenie, zdrowie, motywacja i wartościowe postawy (w tym przede wszystkim zaangażowanie).
Aby zarządzanie zasobami ludzkimi w biznesie było efektywne, musi być ono oparte na strategicznym dopasowaniu, spójności, zaangażowaniu, traktowaniu pracowników jako kapitału, kulturze korporacyjnej, monolitycznym stosunkom pracowniczym oraz odpowiedzialności kadry kierowniczej. Ponadto w związku z tym, iż pracownicy są najcenniejszym zasobem, umożliwiającym wzrost konkurencyjności danej firmy oraz zdobycie przewagi ekonomicznej, ważne jest ciągłe podnoszenie kwalifikacji kadry pracowniczej.
Komentarze