Jak prowadzić firmę rodzinną?

Jak prowadzić firmę rodzinną?

Firma rodzinna, zdaniem Bernarda, to przedsiębiorstwo prowadzone w praktyce przez członków rodziny, gdzie zarządzanie i własność stanowią dwa filary jej funkcjonowania. Szacuje się, że w Polsce istnieje około 2 milionów firm rodzinnych, o różnorodnych formach i wielkościach. Warto nadmienić, że w Unii Europejskiej firmy rodzinne stanowią około 60% wszystkich funkcjonujących przedsiębiorstw. Ponadto firmy rodzinne są doskonale zorganizowane i działają w oparciu o wieloletnią tradycję i doświadczenie, które stanowi ich niebywały atut. To właśnie długoletnie utrzymywanie się na rynku, produkowanie towarów i usług o najwyższej jakości, przekonuje klientów i zachęca do korzystania z ich oferty.

Kluczowym celem funkcjonowania przedsiębiorstwa rodzinnego jest zapewnienie bezpieczeństwa finansowego członkom rodziny oraz kontrolowanie firmy. Dominuje tutaj perspektywiczne postrzeganie biznesu, w którym przyszłość firmy niejako „nakłada się” na przyszłość rodziny.

Badacze przedmiotu zauważają, że prowadzenie rodzinnego przedsiębiorstwa jest trudniejsze niż kierowanie firmą nierodzinną, ponieważ dochodzi tu do zetknięcia się relacji rodzinnych z biznesowymi. W szczególności, że firma rodzinna to nie tylko wartość rynkowa, lecz w głównej mierze nośnik tradycji, planów i nadziei na przyszłość.

Przedsiębiorstwo rodzinne to przede wszystkim:

  • mniejsze ryzyko oszustwa,
  • dodatkowe zasoby (w postaci członków rodziny) do pracy,
  • optymalizacja podatkowa,
  • większa jakość i bliżej nieokreślony czas pracy,
  • mniej stresów oraz większa elastyczność.

Z kolei wśród wad prowadzenia rodzinnego biznesu, można odnotować:

  • podejmowanie ryzyka i stawianie wszystkiego na „jedną kartę”,
  • mniej czasu dla członków rodziny,
  • trudności z płatnym urlopem,
  • zacierającą się granicę pomiędzy pracą a życiem prywatnym,
  • większe zarzewie konfliktów.

Sukces rodzinnego przedsiębiorstwa bez wątpienia determinuje odpowiednio opracowana strategia zarządzania, która powinna być tożsama z planami i wizją właściciela, oraz jasno wytyczone cele. Dodatkowo połączenie doświadczenia seniorów rodu, z potencjałem, kreatywnością oraz otwartością na innowacje rozwiązania młodych, buduje jedyną w swoim rodzaju synergię, która stanowi o sile przedsiębiorstwa.

W zarządzaniu przedsiębiorstwem rodzinnym niezwykle istotna jest właściwa umiejętność komunikowania się z ludźmi, aby nie dochodziło do konfliktu interesów, zwłaszcza gdy w grę zaczynają wchodzić emocje. Na sukces firmy rodzinnej ma również wpływ sukcesja, czyli sam proces dziedziczenia. Należy pamiętać, że aby efektywnie zarządzać firmą rodzinną, sukcesji władzy powinna równocześnie towarzyszyć sukcesja własności.

Efektywne zarządzanie firmą rodzinną jest możliwe dzięki pełnemu zaangażowaniu i poświęceniu jej członków.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.