Rotacja pracowników często źle wpływa na pracę firmy

Rotacja pracowników

Zjawisko rotacji pracowników występuje już w połowie polskich firm. Aż 75% dotkniętych tych problemem pracodawców ma trudności z pozyskaniem odpowiednich kandydatów na najistotniejsze dla ich przedsiębiorstw stanowiska. Aby uniknąć tego czarnego scenariusza oraz kosztownego i czasochłonnego poszukiwania kandydata na ponowne obsadzenie danego stanowiska, warto usprawnić proces rekrutacji, komunikację z pracownikami i przede wszystkim – słuchać podwładnych oraz reagować na ich potrzeby.

Częsta wymiana pracowników negatywnie wpływa na funkcjonowanie firm w branżach: IT, księgowość i finanse, SSC/BPO (rynek centrów usług wspólnych Shared Service Center i obsługi outsourcingowej dla biznesu – Business Process Outsourcing), tych związanych z inżynierią oraz wymagających specjalistycznych kompetencji. W tego rodzaju działalności utraceni pracownicy są niemal nie do zastąpienia, co też bardzo utrudnia pracę danych przedsiębiorstw.

Problemem ze zdobyciem nowego pracownika na wybrane stanowisko w sektorze biznesowym, czyli z zakończeniem fluktuacji podwładnych, jest brak kandydatów z odpowiednimi kwalifikacjami, wymaganym doświadczeniem i wiedzą, a także określonymi kompetencjami oraz znajomością kilku języków. Rozwiązaniem problemu ciągłej rotacji w firmie wydaje się być odpowiadanie na rosnące oczekiwania pracowników, w tym przede wszystkim te związane z podniesieniem pensji, chęcią dalszego rozwoju kariery, podnoszeniem własnych kwalifikacji czy zapobieganiem powtarzalności czynności w pracy, czyli wypaleniem zawodowym.

Rotacje pracowników ze względu na zwiększenie efektywności bądź poszukiwanie oszczędności kosztowych są mile widziane w działalności związanej m.in. ze sprzedażą, gdyż w tym przypadku fluktuacja pracowników pozytywne oddziałuje na poprawę relacji sprzedawca-klient oraz podnosi poziom ich obsługi.

Niezależnie od efektywności pracownika, który wywołał fluktuację kadr w danej firmie odejście z pracy zawsze niesie ze sobą koszty związane z powtórzeniem procesu rekrutacji oraz szkoleniami, mającymi na celu wdrożenie nowej osoby w firmie. Najmniej korzystna rotacja pracowników dotyczy stanowisk specjalistycznych, które bardzo ciężko jest ponownie obsadzić. W walce z tego rodzaju sytuacjami pomaga polepszenie aktualnych warunków zatrudnienia cennego dla firmy pracownika (zwiększenie wynagrodzenia, zmiana umowy, dofinansowanie szkoleń, inne benefity).

Pamiętajmy, że chcąc uniknąć zatrudnienia pracownika, który opuści nasze przedsiębiorstwo np. za trzy miesiące, musimy już podczas rozmowy rekrutacyjnej „zbadać” jego dopasowanie do naszej firmy, np. za pomocą testów kompetencyjnych. W ten sposób można uniknąć zaburzeń w funkcjonowaniu firmy przez ciągłe rotacje pracowników i wybrać takich kandydatów, którzy chcą pracować w danym przedsiębiorstwie, na wybranym stanowisku, a nie pracować „za coś”.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.