Jedną z metod wykorzystywanych w zarządzaniu strategicznym jest metoda delficka. Jej nazwa nawiązuje do starożytnej greckiej świątyni w Delfach, gdzie kapłanki Apollina przepowiadały przyszłość. Podobnie działa ta metoda, która polega na długoterminowym prognozowaniu przyszłych zjawisk, tendencji lub zdarzeń z wykorzystaniem wiedzy oraz doświadczenia specjalistów z danej dziedziny.
Wszelkie problemy oraz związane z nimi decyzje podejmowane są na zasadzie kolegium. Zgrupowani eksperci wypełniają ankiety, będąc najczęściej anonimowi i nie wiedząc, kto jeszcze uczestniczy w procesie analizy. Zanim zbierze się kolegium, to organizowany jest zespół odpowiedzialny za daną analizę, który musi również zdefiniować problem do rozwiązania. Następnie wybiera się ekspertów do analizy i pozyskuje ich zgodę do badania. Potem opracowywana jest ankieta (pytania bez niejasności czy dwuznaczności), którą wysyła się do ekspertów, a później analizuje się jej wyniki. Po tym następuje opracowanie i wysłanie kolejnej ankiety, przeanalizowanie jej wyników oraz uzyskanie zakładanego poziomu stabilności/zgodności w wynikach, a na końcu – opracowanie i analiza uzyskanych wyników.
Warto pamiętać, iż tradycyjne podejście zakłada dwukrotne wysyłanie ankiet do ekspertów, choć w niektórych źródłach preferuje się czterokrotne. Powinno to zależeć od uzyskiwanych wyników. Jeśli dany zespół osiągnął oczekiwany poziom zgodności wyników, nie musi już wysyłać dalszych ankiet, ale jeżeli ciągle brak w nich zgodności, musi powtarzać ten proces aż do skutku.
Nigdy nie wysyła się ponownie tej samej ankiety. Każda kolejna powinna zawierać dodatkowe wymagania oraz informacje.
Wśród korzyści płynących z metody delfickiej znajdziemy:
Poza wyżej wymienionymi zaletami metoda delficka posiada też wady w postaci:
W tej ostatniej kwestii może dziś pomóc internet, dzięki któremu można rozsyłać ankiety.
Komentarze