Reengineering – nowy model zarządzania w przedsiębiorstwie

Reengineering

fot. pressmaster/bigstockphoto.com

Reengineering stanowi nową koncepcję modelu zarządzania w przedsiębiorstwie. Polega ona na odejściu od tradycyjnych struktur i schematów organizacyjnych firmy na rzecz zespołów, które mają na celu realizację wybranych procesów od początku do końca. Prekursorami oderwania pojęcia biznesu od przeszłości i jego „radykalnego przeprojektowania” byli Michael Hammer oraz James Champy. Skupili się oni na procesach jako tej wiązce aktywności, która zapewnia klientowi wyrób o pożądanej przez niego wartości. Postawili sobie za cel równoczesną poprawę jakości, zwiększenie elastyczności, dokładności działania, szybkości, redukcję kosztów, a także poprawę satysfakcji klienta. A to wszystko miało wynikać właśnie z podejścia procesowego.

Reengineering w zarządzaniu skupia się na całościowych zmianach procesów w przedsiębiorstwie, które mają dotyczyć kosztów, jakości i terminów realizacji. Chodzi tu o całkowicie nowe ukształtowanie firmy, nie zaś o modyfikację, ulepszanie czy rozszerzanie istniejących do tej pory procesów w danym przedsiębiorstwie. Stary porządek ulega zatem zniszczeniu, a firma zmienia swoją orientację na procesy ważne, strategiczne, tworząc wartość dodaną, jak np. rozwój produktu. Przy czym firma nastawiona jest na skoki ilościowe, nie zaś na niewielkie przyrosty.

Ta metoda zarządzania przedsiębiorstwem rozpoczyna się od określenia wymagań klientów, ustalenia celów do realizacji, następnie przechodzi się do oceny stanu istniejącego, wyboru procesów do usprawnienia, analizy oraz zrozumienia wybranych procesów, przeprojektowania procesu i wdrożenia nowego, udoskonalonego procesu, budowy systemu pomiaru efektywności, a na końcu – do aktywnego zarządzania procesami. Wśród efektów takiego zarządzania można wymienić chociażby eliminację wielu zbędnych przepływów informacji (wykorzystanie nowoczesnych systemów informacyjnych), zmianę kryteriów wynagrodzenia (odnoszących się do osiąganych efektów), skupienie się na kluczowych procesach przedsiębiorstwa, tworzenie zespołów oraz stanowisk kontrolnych.

Reengineering posiada wiele zalet, w tym m.in. lepsze wykorzystanie technologii informatycznej, elastyczność, wzrost satysfakcji klientów i jakości wyrobów, szeroki zakres oferowanych korzyści i celów, skrócenie cyklów produkcji, podniesienie rentowności oraz efektywności, skoncentrowanie uwagi na wyniku końcowym. Jednocześnie reengineering podnosi też koszty zatrudnienia, inwestycji, a także może spowodować niepokoje wśród załogi z powodu nieprzygotowania pracowników, kadry do zmian (zaniedbanie czynnika ludzkiego).

Reengineering to nie tylko automatyzacja produkcji, reorganizacja, redukcja zatrudnienia, ale holistyczne podejście do organizacji, biorące pod uwagę techniczne i społeczne aspekty funkcjonowania organizacji.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.