Biznes to bardzo skomplikowana strefa, która składa się z wielu zasad. Z małych rzeczy tworzą się wielkie, takie jak zaufanie klientów. Aby je zbudować, trzeba postawić przede wszystkim na punktualność. Nic bowiem tak nie zepsuje reputacji firmy jak spóźnialstwo, bezlitośnie ocenianie przez kontrahentów jako brak szacunku dla klienta.
Narodem, dla którego punktualność, nie tylko w biznesie, ale i w życiu jest najważniejsza to Japończycy. Jeśli wśród najważniejszych kontrahentów mamy kogoś tej nacji, to powinniśmy podwójnie uważać, aby się nie spóźniać. Punktualność bowiem jest w Japonii jedną z elementarnych zasad savoir vivre’u, której wymaga się nie tylko w kontaktach biznesowych, ale i w życiu codziennym.
Punktualność kojarzy się z profesjonalizmem, szacunkiem dla drugiej osoby, świadectwem samodyscypliny, wiarygodności, gotowością spotkania oraz nawiązania współpracy. Nie przychodząc na czas, pokazujemy, że nie mamy niczego wspólnego z powyższymi cechami. Dodatkowo klient może czuć się oburzony, że kradniemy mu czas w całym biznesowym planie dnia. Trudno jest prowadzić interesy, nie mając szacunku dla partnera. Jeżeli natomiast przyjdziemy na spotkanie 5 minut wcześniej, potencjalny lub stały kontrahent pomyśli, że nasze słowa są coś warte, można na nas polegać i jest w naszych oczach kimś bardzo ważnym.
Powinniśmy zapomnieć o zupełnym micie w poważnym biznesie, czyli tzw. studenckim kwadransie (możliwości spóźnienia się o 15 minut). Wcielając go w życie biznesowe, nie dziwmy się później niezbyt pozytywną atmosferą na spotkaniu już od początku jego trwania.
Markę buduje się głównie poprzez spotkania z ludźmi, podczas których można udowodnić swoją solidność, wiarygodność, kontrolę oraz profesjonalizm. Większość interesów załatwia się bowiem w trakcie rozmów w cztery oczy. Klienci muszą zatem wiedzieć, że firma ceni ich czas, a słowo jej właścicieli ma wartość.
Punktualność w biznesie traktowana jest jak gwarancja, że dana firma usługę wykonuje najlepiej jak umie. Dzięki temu kolejni partnerzy w biznesie będą polecali takie rzetelne w ich mniemaniu firmy. Wówczas dodatkowym atutem wystawiania sobie takiej oceny będzie możliwość podniesienia stawki za swoje usługi bądź towary. A to wszystko dzięki wyrobieniu w sobie cechy punktualności. Jeśli cenimy danego klienta, to musimy cenić również jego czas. A czas jak wiadomo w dzisiejszym świecie biznesu, to pieniądz. Punktualność może szczęścia nam nie przyniesie, ale bogactwo – na pewno.
Komentarze