Czy lider musi być ekspertem?

Czy lider musi być ekspertem?

fot. kasto/bigstockphoto.com

Żadne przedsiębiorstwo zajmujące się sprzedażą nie może poprawnie działać bez zarządzającego nim lidera- dowódcy w dziedzinie sprzedaży. To dzięki niemu firma ma szansę działać jak dobrze naoliwiona maszyna. Oczywiście pod warunkiem, że będzie on działał dla dobra pracowników, tworząc z nimi pewien rodzaj synergii.

Lider zespołu to osoba, która pełni funkcję przywódcy, opierającą się na szeroko rozumianym wspieraniu pozostałych pracowników oraz stwarzaniu własnemu zespołowi warunków do rozwoju. Musi on wykazywać takie cechy jak: odpowiedzialność, pewność siebie, zdolności analityczne, samodyscyplina, wytrwałość, sumienność, uczciwość, kreatywność, umiejętność słuchania podwładnych oraz inspirowania i motywowania członków zespołu, a także doceniania osiągnięć swoich pracowników.

Rolą lidera w zespole jest:

  • przekonanie załogi o konieczności wprowadzenia zmian,
  • wspieranie pracowników,
  • stworzenie zespołowi warunków do rozwoju,
  • dotrzymywanie terminów zadań powierzonych zespołowi,
  • dbanie o pozytywne relacje pomiędzy poszczególnymi członkami grupy i przyjazną atmosferę w pracy,
  • tworzenie synergii, czyli kierowanie pracy zespołu na wspólne tory,
  • weryfikacja jakości pracy w grupie,
  • odpowiedni dobór ról i zadań,
  • zachęcanie do twórczej dyskusji, doskonalenia się.

Nie zawsze lider zespołu składającego się z samych ekspertów musi być jednym z nich. Najważniejsze jest to, aby posiadał predyspozycje do bycia przewodnikiem, umiejętność sprawnej komunikacji, dostosowywania się do swoich współpracowników i porozumienia się z każdym człowiekiem. Liderem trzeba się po prostu urodzić.

Ekspert natomiast to specjalista w swojej dziedzinie, lecz niekoniecznie kandydat na lidera. Może on posiadać kompetencje do wypełniania poszczególnych zadań, ale niekoniecznie może mieć predyspozycje do bycia liderem.

Lider zespołu pracowniczego bardziej służy niż kieruje, zapewniając swoim podwładnym wyzwania, zmniejszając ograniczenia oraz właściwie wykorzystując ich zdolności i doświadczenie. Musi on dopasować się do tych, którym przewodzi, nie zaś odwrotnie. Powinien on mieć swobodę w stosowaniu adekwatnego stylu komunikacji czy też działania w stosunku do rozmaitych pracowników, synchronizować i rozwijać się z nimi. Dzięki temu firma będzie prężnie działać, niczym jeden, scalony organizm. Co też później przełoży się na jej sukces.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.