Benchmarking jest to metoda zarządzania polegająca na porównywaniu (analizie porównawczej) praktyk stosowanych we własnej firmie ze stosowanymi w najlepszych przedsiębiorstwach w analizowanej dziedzinie. Innymi słowy polega na podpatrzeniu sposobu pracy i wykrywaniu czynników wpływających na efektywność działań „liderów”, w celu możliwości wprowadzenia ich we własnym przedsiębiorstwie.
Jest to uczenie się i twórcze adaptowanie najlepszych praktyk. Przedmiotem analizy może być całe przedsiębiorstwo, poszczególne miejsca, bądź struktura organizacyjna. Benchmarking, jako proces poszukiwania najlepszych rozwiązań w innych firmach i uczenia się na ich podstawie, stanowi potężne narzędzie w dążeniu do coraz lepszych wyników. Podpatrywanie innych, porównywanie się do najlepszych, nie jest wymysłem naszych czasów. Już w starożytności znana była sentencja: słowa uczą, przykłady pociągają. Pod koniec XX w. podpatrywanie i porównywanie się do najlepszych osiągnęło status metody zarządzania.
Benchmarking jest procesem kilkufazowym i przed przystąpieniem do jego wdrożenia należy przygotować plan, uwzględniając wszystkie fazy procesu:
Benchmarking, jak każda koncepcja, nie jest pozbawiony wad. Nie można go traktować jako instrumentu zapewniającego natychmiastowy sukces. Jako proces poszukiwania idealnego rozwiązania. Benchmarking jest procesem ciągłym, a jego celem jest czerpanie nowych pomysłów z innych branż czy gałęzi gospodarki. Nigdy nie ma gwarancji, że firma, która posłużyła do porównań rozwiązała w najlepszy sposób organizację danego obszaru. Nie bez znaczenia są różnice występujące między własną praktyką a praktyką partnera benchmarkingu. Stosowane parametry nie pozwalają na pełne poznanie przyczyn i skutków oddziaływania różnych czynników na firmę.
Benchmarking, jako proces poszukiwania najlepszych rozwiązań w innych firmach i uczenia się na ich podstawie, stanowi potężne narzędzie w dążeniu do coraz lepszych wyników.
Komentarze