Coaching to bardzo popularna w wielu krajach forma interaktywnego treningu oraz procesów motywacyjnych mających na celu poprawę tempa pracy, jej jakości, a także wydajności. Coaching jest skierowany zarówno do pojedynczych osób, mogących być pracownikami firm, lub też do całych jednostek organizacyjnych.
Coaching jest stosowany najczęściej w branżach związanych z szeroko pojętym biznesem, finansami i public relations. Gdzie bardzo ważne staje się zaangażowanie w wykonywanie pracy oraz relacje interpersonalne. Coaching zazwyczaj pomaga ustabilizować pracę, sprecyzować jej cel, zoptymalizować działania oraz w skuteczny sposób wykorzystać posiadane zasoby w postaci wiedzy, umiejętności, kadr i kapitału.
Pojęcie coachingu nie jest jednak do końca jednoznaczne i obecnie najczęściej jest on definiowany jako odpowiednie przekazanie wiedzy oraz umiejętności drugiej osobie w celu osiągnięcia określonego celu lub jako odkrywanie i rozwój niedocenianych, i niewykorzystywanych zdolności, umiejętności oraz możliwości, co pomaga osobom na lepsze ich wykorzystanie w dążeniu do zamierzonego celu.
Coaching w przeciwieństwie do wielu innych form treningowych jest dobrowolny i zakłada brak jakichkolwiek działań decyzyjnych ze strony coacha. Oprócz tego nie skupia bezpośrednio na nauce w ramach danej branży. Zamiast tego coaching pomaga w samym procesie nauki, poprzez zadawanie pytań dotyczących przyszłych działań. Ponadto coaching zazwyczaj nie odbywa się w formie jednorazowych spotkać z zainteresowanymi, a jest organizowany jako kilka sesji mających na celu stopniowe rozwijanie osób.
Coach najczęściej nie jest osobą działającą w konkretniej branży. Kompetencje coacha są zazwyczaj bardzo ogólne i skupiają się na wiedzy i doświadczeniu w zakresie motywowania i nauczania. Posiadanie specjalistycznej wiedzy nie jest konieczne ze względu na to, że coach nie pełni funkcji doradczych ani nadzorczych. W roli coacha najbardziej istotne są kwalifikacje oraz doświadczenie. Jeżeli określone zadania stojące przed klientem, wykraczają poza kompetencje coacha, powinien on skierować go do odpowiednich specjalistów.
Wraz z rozwojem tej formy wspomagania człowieka, coaching wyspecjalizował się w kilka odmian, zależnie od stojącymi przed nim zadaniami:
Coaching jest istotnym elementem działania wielu przedsiębiorstw. Odpowiednio przeprowadzony może udoskonalić system pracy, podnieść morale oraz ukazać nowe możliwości stojące zarówno przed pracownikami, jak i firmą. Dlatego też skorzystanie z usług wykwalifikowanych i doświadczonych coachów może okazać się bardzo przydatne.
Komentarze