Organizacja przedsiębiorstwa jest ciągłym procesem uzależnionych od siebie i następujących po sobie etapów. Obejmuje m.in. podział zadań i koordynowanie działań, kontrolę rozwiązań organizacyjnych oraz ich korygowanie w celu zwiększenia sprawności firmy, ustalanie niezbędnego zakresu pracy. Organizowanie pracy w firmie polega na takim gospodarowaniu pracownikami oraz innymi zasobami, aby w jak najlepszy sposób umożliwić zrealizowanie określonych planów, celów, strategii przedsiębiorstwa. W efekcie tego powstają struktury systemów społecznych, dzięki którym pracownicy wiedzą co mają robić, a także komu przekazywać informacje i przed kim odpowiadają.
1. Szczegółowe ustalenie pracy, potrzebnej do osiągnięcia celów organizacji (krótki plan zawierający: spis zadań, orientacyjny czas potrzebny do ich wykonania oraz listę priorytetów).
2. Podział pracy na czynności logiczne, możliwe do zrealizowania przez danego pracownika bądź cały zespół pracowniczy (przydział zadań poszczególnym pracownikom na podstawie ich kwalifikacji, odpowiedni, równy podział ilości pracy).
3. Logiczne i sprawne łączenie pracy członków organizacji.
4. Ustalenie mechanizmu koordynacji pracy zatrudnionych w przedsiębiorstwie osób tak, aby organizacja stanowiła jednolitą, harmonijną całość.
5. Sprawdzanie skuteczności działań firmy i wprowadzanie ewentualnych poprawek w jej funkcjonowaniu.
Warto także zorganizować sobie przestrzeń na biurku, czyli trzymać na nim niezbędne minimum, w tym przede wszystkim kalendarz, a wszystkie ważne dokumenty trzymać w specjalnie do tego przeznaczonych szufladach lub segregatorach. Pracownicy muszą też dyscyplinować się i przestrzegać terminów wykonania powierzonych im zadań oraz kontrolować harmonogram działań. Prawidłowe rozdzielanie zadań w organizacji przedsiębiorstwa powinno polegać na dopasowaniu poziomu danego zadania do odpowiednich kompetencji współpracowników czy podwładnych.
Dobra komunikacja pomiędzy pracownikami różnego szczebla to podstawa sukcesu firmy. Każda osoba, która wie, co należy do jej obowiązków oraz jak ma je wykonywać, będzie działała szybko i sprawnie. Ponadto pracownik posiadający wiedzę na temat wykonywanej funkcji w przedsiębiorstwie będzie sprawniej wywiązywać się z własnych obowiązków niż osoba niekompetentna. Im wyżej dany pracownik jest w hierarchii, tym bardziej jego kompetencje powinny być rozwinięte.
Dzięki prawidłowej organizacji firmy nawiązuje się współpraca między pracownikami z poszczególnych struktur i zostaje wprowadzony ład. Wpływa ona również na zarządzanie czasem. Dobrze zorganizowani pracownicy potrafią efektywniej wykorzystać czas i pod koniec dnia wiedzą czy ich plan wykonawczy został zrealizowany czy nie. Bez dobrej organizacji przedsiębiorstwa niemal każde działanie nie przynosi efektów, a kadra zarządzająca oraz wykonawcza traci tylko nerwy i energię na nieprzynoszące żadnych pozytywnych skutków działania.
Komentarze