Dress code w biznesie

Dress codeDress code to po prostu etykieta stroju. W biznesie określa on reguły oraz zasady ubioru służbowego. Poznanie tajników dress codu pozwoli nam dobrze prezentować się nie tylko w biurze, ale także i na rozmowach kwalifikacyjnych.

Samo pojęcie dress codu w polskiej rzeczywistości kulturowej pojawiło się niedawno. Znane wcześniej dobieranie stroju do okoliczności przybrało bardziej restrykcyjne oblicze. Dress code wyraźnie zaznacza granice tego co wolno nosić w pracy, a jakich ubrań należy unikać w biznesie. Strój musi być dostosowany do stanowiska, polityki i wizerunku firmy czy wymagań przełożonego. Potwierdzają to badania psychologiczne wskazujące jednoznacznie na to, że „jak cię widzą, tak cię piszą”. Pracownicy bowiem stanowią najlepszą wizytówkę firmy, a małe potknięcie w ubiorze bądź w zachowaniu z ich strony mogą nadszarpnąć wizerunek firmy.

 

Podstawowe zasady dress codu:

  • kolory dobieramy tak, aby współgrały ze sobą (np. szary, waniliowy, bordowy, ciemny brąz),
  • w stroju oraz jego kroju należy zachować prostotę (kryjąc także ewentualne mankamenty figury),
  • należy zachować minimum dodatków,
  • nigdy nie wolno przesadzać z biżuterią, nosząc wyłącznie skromne kolczyki czy nierzucający się w oczy pierścionek (dopuszczalne jest noszenie maksymalnie dwóch elementów biżuterii na raz),
  • to, co wkładają na siebie pracownicy firmy powinno być proste i schludne, zaś ich garderoba powinna być odpowiednio zmodyfikowana do wydarzeń zaplanowanych na dany dzień w firmie.

PANIE pracujące w biznesie muszą unikać głębokich dekoltów, pokazywania pleców i ud (zakazane są m.in. bluzki na ramiączkach, zbyt krótkie spódniczki). Powinny natomiast nosić rajstopy i zakryte buty (jeśli ma się zadbane stopy, a na zewnątrz panuje upał – to można od tego odstąpić).

PANOWIE powinni zakładać garnitury o klasycznym oraz dopasowanym kroju, a także idealnie komponujący się z całością stroju krawat o stonowanym kolorze i długości do paska spodni. Na spotkania biznesowe muszą oni zakładać marynarkę, choć wśród współpracowników mogą chodzić w samej koszuli i spodniach na kant. Dziś odbiega się również od noszenia wyłącznie białych koszul. Zakazane jest też podwijanie rękawów, luzowanie krawatów czy chodzenie w sandałach.

Oprócz wszystkich powyższych zasad powinno się także pamiętać o tym, że minimalizm i prostota zawsze zwyciężają. Warto dostosowywać strój do typu naszej figury i wizerunku firmy. To, co zakładamy na spotkanie biznesowe musi podkreślać nie tylko naszą osobowość, ale przede wszystkim idee naszej firmy. Wizerunek w pracy musi być przezroczysty. Skromność ubioru podkreśla twarz, wysuwając ją do przodu, a w biznesie jasna komunikacja jest najważniejsza.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.