Biznes sezonowy przeznaczony jest dla tych, którzy albo chcą sobie dorobić do swojej normalnej pensji, albo chcą prowadzić swój biznes wyłącznie w okresie wakacji. A jak wiadomo – latem biznes kręci się jak nigdy, gdyż wypoczywający ludzie pragną atrakcji i wygody. Jakimi prawami się on rządzi i jak go prowadzić, żeby był on opłacalny – o tym poniżej.
U podstaw pojawienia się biznesu sezonowego leży pojawienie się zapotrzebowania na określone produkty bądź usługi na rynku. Mogą to być lody, warzywa czy owoce, sprzęt plażowy, mięso z grilla czy regionalne pamiątki. Mnóstwo gałęzi biznesu ożywa latem i właśnie wtedy przynosi największe zyski. W sezonie można zarobić nawet 20 tys. miesięcznie, oczywiście pod warunkiem, że dobrze zaplanuje się swój nowy interes.
Formalności związane z założeniem biznesu na okres wakacji można załatwić niemal od ręki. Przed rozpoczęciem sezonowej działalności należy założyć własną firmę. Można to zrobić poprzez rejestrację w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz złożenie wniosku CEIDG-1 wersji papierowej lub online w urzędzie gminy. W tym samym dniu można już podjąć wybraną działalność. Warto pamiętać, że ZUS trzeba opłacać przez cały rok, a nie tylko w okresie, kiedy firma zarabia.
Najważniejszy jest dobry biznesplan, a także pomysł oraz lokalizacja, które zapewnią sezonowemu interesowi opłacalność. Warto też zainwestować w dobrą promocję, np. w postaci stendu czy kolorowego szyldu.
Przygotowania warto już zacząć w marcu/kwietniu, szczególnie wtedy, gdy do otwarcia tej czasowej działalności potrzebna jest zgoda sanepidu. Czasami trzeba mieć też odpowiednie zezwolenia oraz uiszczać stosowne opłaty, gdyż nie wszędzie można handlować.
Do otwarcia sezonowego biznesu potrzebny jest lokal (stoisko, budka na kółkach), trochę sprzętu i oczywiście zaopatrzenie. Czasem także i pozwolenie od sanepidu. Kluczem do osiągnięcia sukcesu, opłacalności jest zapotrzebowanie na wybrane towary bądź usługi, które pojawia się w ciągu kilku miesięcy w roku. Zwykle w okresie wakacji najlepiej zarabiają firmy specjalizujące się w: gastronomii, sadownictwie, handlu najróżniejszymi gadżetami, wynajmie nieruchomości oraz usługach.
Najbardziej opłacalną lokalizacją na sezonową sprzedaż jest zawsze ta znajdująca się tuż przy zbiorniku wodnym, zalewie. Co roku turyści wydają krocie na sprzedawane przy morzu czy jeziorze lody, pamiątki, biżuterię, kapelusze, sprzęt wodny. Dlatego przetargi na tego rodzaju lokalizacje są szybko organizowane i bardzo oblegane. Najlepiej jest wybrać nadmorski kurort, który jest chętnie odwiedzany przez turystów. Może to być również popularna miejscowość letniskowa nad jeziorem czy w górach bądź miejsce, gdzie znajduje się zabytek, przyciągający dużą liczbę turystów. Zarówno gastronomia, jak i regionalne pamiątki najlepiej sprzedadzą się w ruchliwym miejscu, tuż przy morzu, jeziorze, zabytku. Najszybciej wynajmiemy pokoje w domu położonym w pobliżu deptaku, popularnego szlaku czy plaży.
Komentarze