Jak usprawnić komunikację wewnętrzną w firmie?

fot. HalfPoint/bigstockphoto.com

fot. HalfPoint/bigstockphoto.com

Sprawna komunikacja wewnętrzna stanowi jedno z ważniejszych wyzwań każdego przedsiębiorstwa. To, jakie relacje panują pomiędzy pracownikami oraz jak wygląda obieg informacji, silnie wpływa na efektywność pracy podwładnych, a co za tym idzie – także na sprawne funkcjonowania przedsiębiorstwa. Jak zatem można usprawnić komunikację wewnętrzną w firmie?

Strategiczna i efektywna komunikacja wewnętrzna to coś więcej niż swobodny przepływ informacji oraz wiedzy między poszczególnymi uczestnikami organizacji. Musi stanowić ona przepływ ukierunkowany na konkretne cele, a także budować pożądane postawy i zaspokajać określone potrzeby współpracowników.

Właściciel organizacji musi postawić na doceniający znaczenie porozumiewania się zarząd, a także na potrafiących umiejętnie się komunikować menedżerów. Pamiętajmy, że komunikacja kaskadowa stanowi jedno z najważniejszych narzędzi komunikacji wewnętrznej, opierające się na delegowaniu, kontrolowaniu oraz motywowaniu. Albowiem to bezpośredni przełożony powinien być źródłem informacji o firmie, którego wiarygodność i autorytet zależą głównie od kompetencji komunikacyjnych.

W celu usprawnienia komunikacji wewnętrznej w organizacji stosuje się:

  • wprowadzanie szkoleń i różnych kanałów komunikacji (poczty e-mail, tablicy ogłoszeń, informacyjnego biuletynu wewnętrznego, intranetu czy spotkań pracowników),
  • unikanie jakichkolwiek niejasności dotyczących m.in. powierzonych zadań, strategii firmy,
  • wprowadzanie w obieg dokumentów regulujących kwestie świadczeń, warunków rekrutacji,
  • zdobywanie wiedzy o tym, co motywuje poszczególnych pracowników (preferencje komunikacyjne),
  • integrowanie się z grupą, zachęcanie pracowników do pracy grupowej i tworzenie pozytywnych relacji na gruncie osobistym,
  • zachęcanie do otwartego dialogu np. za pomocą newslettera, który będzie informował o zmianach przewidzianych w firmie, nastawiając w ten sposób pracowników pozytywnie do tych zmian i zachęcając do otwartości,
  • angażowanie pracowników w komunikację za pomocą narzędzi online (social media, portale informacyjne, narzędzia do zarządzania projektami online),
  • angażowanie pracowników w proces decyzyjny,
  • poznanie opinii podwładnych o firmie, zainteresowanie się tym, co mówią, np. za pomocą szybkich sondaży czy grup fokusowych.

Szybki i sprawny obieg informacji pozwala pracownikom lepiej zaadoptować się do zmian oraz zyskać poczucie, iż są ważnymi członkami organizacji.

Konsekwencjami prawidłowej komunikacji wewnętrznej są:

  • umacnianie identyfikacji pracownika z firmą,
  • budowanie zespołu współpracujących ludzi,
  • zwiększanie motywacji oraz zaangażowania do pracy.

Komunikacja, także ta wewnątrz firmy, jest dziś kluczowym elementem funkcjonowania międzyludzkiego. Nie można jej zaniedbywać, lecz systematycznie informować pracowników o tym, co dzieje się lub co ma się dziać w ich miejscu pracy. Usprawnienie komunikacji wewnętrznej pozwoli uniknąć wielu rozczarowań, a przy okazji pozytywnie wpłynie na wzrost firmy oraz jedność podwładnych z miejscem pracy.

2 komentarze to “Jak usprawnić komunikację wewnętrzną w firmie?”

  1. Sebastian Socki pisze:

    We wszystkich wspomnianych wyżej działaniach pomoże odpowiednie oprogramowanie. Nie tylko wspomaga komunikację, ale rozwiązuje konkretne problemy. Jakie? Napisałem o tym na blogu: roc-group.pl/aktualnoci-i-wydarzenia/blog/entry/komunikacja-w-firmie-5-sposobow-na-usprawnienie

  2. qqqq pisze:

    Świetne porady, na pewno wykorzystam je w swojej firmie 🙂

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.