W ciągu całego życia przynajmniej kilka razy stresujemy się podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Każdy chce wypaść jak najlepiej i zakończyć spotkanie rychłym zatrudnieniem. Czego natomiast po kandydacie oczekuje rekrutujący? Jakie są najodpowiedniejsze cechy, które warto uwypuklić na rozmowie, by zwiększyć swoje szanse?
Każdy pracodawca, bez względu na charakter pracy, ceni tzw. miękkie kompetencje. Nie tylko doświadczenie oraz ukończone szkolenia decydują o zatrudnieniu na dane stanowisko. Poniżej przedstawiamy najważniejsze cechy, jakich szuka pracodawca u swoich pracowników.
Nie jest zaskoczeniem, że pracodawca potrzebuje osoby godnej zaufania, której będzie mógł powierzyć szczegóły dotyczące swojej firmy i która będzie wobec niej lojalna. Obecnie rzadko się zdarza, by pracownik przez całe życie był związany z jedną firmą; to jednak nie oznacza, że nie może i nie powinien być lojalny. Na rozmowie może się pojawić pytanie dotyczące powodu rozstania z poprzednim pracodawcą. Wyrażanie nieprzychylnych opinii w dużym stopniu zdyskredytuje kandydata w oczach rekrutera.
Kolejną ważną cechą pracownika jest samodzielność. Szybkie wdrożenie nowej osoby, której można niemal od razu przekazać część obowiązków, to ogromna zaleta. Rekruter poszukuje takich osób wypytując się o zakres działań w poprzednim miejscu pracy. Jeżeli kandydat dopiero zbiera doświadczenie, ważne jest czy wykazywał się samodzielnością na studiach oraz przy codziennych sytuacjach.
Pracownik, który wykazuje się elastycznością wobec różnych aspektów pracy, np. godzin pracy, wyjazdów służbowych czy miejsca pracy, daje się poznać jako zaangażowany. Jeśli wcześniej nie bał się zmian i wyzwań, będzie cennym uzupełnieniem nowego zespołu. Osoby, które narzekają na zmienność charakteru pracy nie będą atrakcyjne dla pracodawcy. Wielokrotnie zdarza się, że niespodziewanie trzeba wykonać kilka nowych zadań wspomagając inny dział, a silnie zaangażowanie w działalność całej firmy to ważna cecha.
Dobry pracownik to profesjonalista, który potrafi dostosować się do różnych sytuacji. Profesjonalizm oznacza umiejętność sprawnej komunikacji z pracownikami różnego szczebla oraz zadawanie pytań w razie wątpliwości. Na profesjonalizm składa się również innowacyjne podejście do zadań oraz chęć rozwijania się w nowych dziedzinach. Udoskonalanie nabytych umiejętność oraz zdobywanie nowych to klucz do zaimponowania pracodawcy, a wtedy droga do awansu stanie się krótsza.
Nieodzownym elementem każdej pracy jest stres. Pojawia się on zarówno przy zadaniach wysokiego ryzyka, jak i przy drobnych czynnościach, bo w dużej mierze wynika z zaangażowania w pracę. Nic więc dziwnego, że dla pracodawcy ważne jest, by jego pracownik był odporny na stres i mógł właściwie reagować również w trudnych sytuacjach. Odporność na stres dotyczy również współpracy z innymi ludźmi i umiejętności rozładowywania napięcia. Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów pozwoli scalić zespół, co znacząco zwiększa jego efektywność.
Komentarze