Podczas poszukiwania pracy zazwyczaj słyszymy o wymaganym doświadczeniu, nabytych kwalifikacjach zawodowych, umiejętnościach oraz kompetencjach. Dzięki rozwojowi wyżej wymienionych wymagań stajemy się bardziej atrakcyjni na rynku pracy oraz zyskujemy lepsze propozycje od potencjalnych pracodawców.Szczególnie ważne jest opanowanie tzw. kompetencji miękkich, które trzeba zaprezentować już podczas pierwszej rozmowy rekrutacyjnej. Wówczas nasze szanse na zdobycie wymarzonej pracy wzrosną, a my zwiększamy naszą konkurencyjność na rynku pracy i przyspieszamy rozwój kariery zawodowej.
Kompetencje miękkie (behawioralne) dotyczą psychiki ludzkiej, umiejętności społecznych i sposobu zachowania się w grupie. Ich opanowanie pozwala na skuteczne, odpowiednie zachowanie się w danej sytuacji. Kompetencje psychospołeczne to takie cechy jak: komunikatywność, kreatywność, asertywność, zdolność komunikacji werbalnej i niewerbalnej, inteligencja emocjonalna (empatia, słuchanie innych), dynamizm, elastyczność, inicjatywa, zdolności przywódcze, radzenie sobie ze stresem, dobre zarządzanie czasem i współpraca w grupie. Brak tych cech u kandydata na pracownika powoduje, że staje się on nieefektywny dla potencjalnego pracodawcy, ponieważ będzie on miał najprawdopodobniej problemy z wywiązywaniem się ze swoich obowiązków w pracy.
Najważniejsze to się nie garbić, starać się wysoko trzymać głowę oraz utrzymywać kontakt wzrokowy z rozmówcą. W ten sposób okażemy pewność siebie i zdolności przywódcze. Warto wykazać się także poczuciem humoru, nastawieniem się na spontaniczne pogawędki, umiejętnością słuchania, charyzmą i dobrą autoprezentacją. Często podczas rekrutacji stosuje się testy psychologiczne bądź kompetencyjne (odgrywanie „scenek” z rekruterem).
Powyższe umiejętności są bardzo istotne w zawodach opartych na kontakcie z klientem i muszą je posiadać negocjatorzy, osoby z zarządu, PR-owcy, rzecznicy prasowi, przedstawiciele handlowi oraz osoby z tzw. obsługi klienta.
Nad kompetencjami miękkimi można popracować na kursach doskonalących z asertywności, zarządzania czasem, komunikacji międzyludzkiej czy umiejętności organizacyjnych czy przywódczych. Można je uaktywnić nawet u osoby nieśmiałej, mało temperamentnej i zamkniętej w sobie. Często to właśnie kompetencje miękkie powodują, że dany kandydat zostaje przyjęty do pracy, a inny posiadający te same czy nawet nieco wyższe kwalifikacje zostaje odrzucony. Dziś umiejętności interpersonalne i osobiste stawiane są na równi z wiedza merytoryczną, znajomością języków obcych oraz właściwym wykształceniem.
Komentarze