Praca zespołowa musi być bezkonfliktowa i bezproblemowa, w innym przypadku – firma może zaliczyć sporo strat, a nawet upaść. Niestety sytuacje konfliktowe w pracy są dość częste, jak wówczas je zażegnać?
W każdym zespole pracowniczym istnieje wiele płaszczyzn, na których dochodzi do nieporozumień, a czasem wręcz konfliktów. Różnice interesów mogą powstawać na płaszczyźnie relacji zarówno właściciela i personelu, jak również kierownika oraz pracowników i pomiędzy samymi pracownikami. Istnieją trzy czynniki, mające wpływ na powstawanie oraz rozwój konfliktów, czyli: problemy w komunikowaniu się, różnice charakterów oraz układy i powiązania międzyludzkie. Każde przedsiębiorstwo jest specyficznym miejscem, gdzie zbierają się różne osoby, charaktery ludzkie, przez co stanowi naturalny element współpracy. Dlatego też rozwiązywanie tego rodzaju problemów warto traktować jako zmiany na lepsze oraz stworzenie klarownych, konstruktywnych zasad współpracy zespołowej.
Niemal w każdym zespole pracowniczym dochodzi do napięć i nieporozumień. Należy je jednak szybko zażegnywać, żeby nie dopuścić do takiej sytuacji, kiedy dalsza współpraca zespołowa będzie niemożliwa.
Rozwiązywanie oraz łagodzenie narastających problemów w pracy zespołowej jest możliwe wtedy, gdy zostaną one zidentyfikowane i nazwane. Stąd wielka rola kierowników, liderów grupy, których zadaniem jest wyłapywanie już pierwszych oznak konfliktu na etapie niewerbalnym (oschłość, zdawkowe odpowiedzi, brak kontaktu wzrokowego czy unikanie przebywanie w tym samym pomieszczeniu). Spora część potencjalnych powodów konfliktów, problemów w grupie pracowniczej to nieporozumienia, przypadek, subiektywny odbiór zachowań innych ludzi, zmęczenie oraz stres. Kiedy tylko pojawią się pierwsze sygnały problemów w pracy zespołowej, należy szybko doprowadzić do rozmowy między skonfliktowanymi stronami. Istotne jest, żeby podczas rozmowy, konfrontacji we dwoje bądź przy udziale mediatora stosować konstruktywne komunikowania się (konstruktywną krytykę), bez oskarżeń oraz emocjonalnych reakcji.
Wśród technik ułatwiających rozwiązywanie problemów w pracy zespołowej znajdziemy też:
Rozwiązanie problemu wpłynie na wzrost energii i zaangażowania w wykonywaną pracę, dzięki czemu zminimalizuje się ewentualne straty ze strony przedsiębiorstwa. Warto pamiętać o tym, aby problemy w zespole pracowników oraz wszelkiego rodzaju konflikty rozwiązywać i kończyć w ten sposób, żeby za jakiś czas problem w pracy zespołowej się znów nie pojawił.
hm… praca zespołowa – tak ale jeśli docenia się wszystkich pracowników. u mojej siostry awansy, lepsze stanowiska itp. dostawał ciągle ktoś inny (zob. eporady24.pl/znowu_ktos_inny_dostal_awans_jak_bronic_sie_przed_dyskryminacja_w_zatrudnieniu,pytania,2,71,11194.html ) wreszcie poszła z tym do sądu pracy i dopiero pracodawca przejrzał na oczy!