System premiowy w firmie

System premiowy w firmie

fot. Melpomene/bigstockphoto.com

System premiowy to jedno z najważniejszych narzędzi zarządzania w firmie. Jeśli jest on stworzony prawidłowo, to zaspokaja podstawowe potrzeby pracownika, co przekłada się także na efektywniejsze działania, nakierowane na realizację celów przedsiębiorstwa. Czym zatem powinien charakteryzować się dobry system premiowania w firmie?

Aby stworzyć dobry system premiowy dla pracowników w firmie, należy :

  • oprzeć się na motywacji finansowej pracownika,
  • poznać indywidualne potrzeby pracownika,
  • otwarcie dyskutować z podwładnymi o ich osiągnięciach,
  • posiadać jasny oraz zrozumiały opis celów firmy,
  • systematycznie prezentować i analizować realizację założonych celów,
  • utrzymywać dobrą komunikację w firmie, słuchać oraz uznawać dobrą pracę podwładnych,
  • przyznawać nagrody za wyniki indywidualne i bezpośrednio po wykonaniu pracy.

Pamiętaj, że każdy pracownik jest inny, ma inną sytuację materialną, inne potrzeby, cele i aspiracje życiowe. Tak naprawdę nie da się stworzyć jednego, idealnego i skutecznego systemu premiowego w firmie. Jednak, by spełniał one swoje zadania, musi być on postrzegany jako sprawiedliwy, dzięki dokładnemu opisaniu w regulaminie zasad oraz warunków przyznawania premii. Aby premie motywowały pracowników do zwiększonego wysiłku, kryteria przyznawania nagród finansowych muszą być obiektywne – mierzalne.

W celu zmotywowania pracowników do większej efektywności trzeba zebrać opinię różnych grup o firmowym systemie wynagradzania, a następnie dobrać narzędzia motywowania maksymalnie dostosowane do potrzeb tych grup (np. pieniądze, pozafinansowe motywowanie – opieka zdrowotna, dokształcanie, możliwość uczestnictwa w imprezach kulturalnych). Na końcu należy właściwie określić standardy oceny wyników pracy, a sami pracownicy muszą mieć poczucie, iż są w stanie zrealizować zadania premiowe.

W przeciwieństwie do firm zagranicznych polskim przedsiębiorstwom zdarza się posiadać system premiowania jednolity i niedostosowany do różnych grup pracowników. Niestety wielu polskich pracodawców, przyznając premie, stosuje subiektywne kryteria oceny, co powoduje, że premie są oceniane jako niesprawiedliwe i faworyzujące wybranych pracowników. Często również polscy menedżerowie nie różnicują wysokości premii, przyznając wszystkim podwładnym jednakowa sumę. Wówczas premia zamiast motywować pracownika staje się częścią jego wynagrodzenia całkowitego.

Pamiętajmy, że system premiowy zawsze powinien mieć cel, a zasady premiowania należy dobierać pod kątem celów biznesowych. Jeśli zatem zamiarem firmy będzie budowanie ducha zespołowości, to najszybciej osiągnie się to, stosując premie zespołowe.

Dzięki dobremu systemowi premiowemu można zwiększyć konkurencyjność swojej firmy, obniżyć koszty pracy, a także skonstruować system, wiążący płace z wynikami pracy, podnoszący motywację pracowników do koncentrowania ich działań na obszarach ważnych dla pracodawcy.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.