Temperatura w pracy a przepisy

Upał w pracy

texelart/bigstockphoto.com

Panujące warunki atmosferyczne mają ogromny wpływ na nasze samopoczucie, aktywność życiową oraz wydajność w pracy. Niskie ciśnienie atmosferyczne oraz zbyt wysokie lub zbyt niskie temperatury mogą negatywnie wpłynąć na efektywność w pracy zawodowej. Dlatego też każdy pracodawca powinien dbać o swój personel i wypełniać obowiązki w tym zakresie nałożone na niego w Kodeksie pracy.

Zapewnienie odpowiedniej temperatury w pracy to ważny punkt w przepisach BHP. Na podstawie art. 237 (15) par. 1 zawartego w Kodeksie pracy oraz wydanego przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy z dnia 28 sierpnia 2003 r. (Dz.U. Nr 169, poz. 1650) określono, iż pracodawca musi zapewnić swoim pracownikom temperaturę w pomieszczeniach odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy; nie może być ona niższa niż 14 st. C, chyba że względy technologiczne w miejscu pracy na to nie pozwalają. W tym ostatnim przypadku pracodawca musi zapewnić personelowi źródło ciepła, ciepłe napoje i odzież ochronną. W pomieszczeniach, gdzie wykonywana jest lekka praca fizyczna oraz przy pracy biurowej temperatura minimalna to 18 st. C.

Ustawodawca nie zdecydował się jednak na jednoznaczne ustalenie temperatury maksymalnej w miejscu pracy. Określił tylko, że w przypadku pracowników młodocianych górna granica temperatury w pomieszczeniu wynosi 30°C (przy wilgotności powietrza nieprzekraczającej 65%).

Przekroczeniu normy temperaturowej następuje, gdy przy ciężkiej pracy fizycznej w hali przemysłowej jest ponad 28°C, przy pracy biurowej – ponad 30°C, zaś w przypadku warunków szczególnych powyżej 26°C. Po przekroczeniu dopuszczalnej temperatury pracodawca jest zobligowany do zapewnienia pracownikom napoi: już po przekroczeniu 25°C przy pracy na otwartej przestrzeni lub po skoku słupka rtęci powyżej 28°C.

Gdy pracownik fizyczny przebywający na świeżym powietrzu nie ma stałego dostępu do bieżącej wody, pracodawca ma obowiązek zapewnić mu co najmniej 90 litrów wody do mycia dziennie. Osobom pracującym na pod gołym niebem przysługuje też nakrycie głowy.

Pracodawca musi również dbać o utrzymanie sprawności urządzeń wentylacyjnych bądź klimatyzacyjnych na terenie zakładu pracy. Przepisy obligują go do zainstalowania rolet albo żaluzji umożliwiających zasłonięcie okna.

W sytuacji, kiedy temperatura przekroczy wartości skrajne, pracownik musi powiadomić o tym pracodawcę, a także oddalić się z miejsca zagrożenia i przerwać pracę, choć nie wychodzić z zakładu pracy. W przypadku braku reakcji ze strony pracodawcy personel może zgłosić zaistniałą sytuację w PIP, choć zwykle ich reakcja jet zbyt późna, a inspektorzy pojawiają się, gdy fala upałów już minęła.

Pracodawca niewywiązujący się z obowiązków w zakresie odpowiedniej temperatury w pracy naraża się na odpowiedzialność finansową nawet w wysokości 30 tys. zł.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.