Zalety telepracy

Woman In Home Office With Computer Smiling

Telepraca (inaczej praca zdalna) to taki rodzaj pracy, który wykonuje się poza jednostką organizacyjną pracodawcy. Podstawą do jej wykonywania jest wykorzystywanie środków komunikacji elektronicznej (internetu, przede wszystkim poczty elektronicznej, VPN, Skype, telefonu, komunikatorów internetowych, rozmaitych narzędzi pracy grupowej, jak np. Microsoft SharePoint, a także narzędzi konferencyjnych typu telekonferencja).

Miejscem wykonywania tego rodzaju pracy musi być dogodne zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Może to być dom pracownika, telecentrum (pomieszczenie biurowe z dala od jednostki organizacyjnej pracodawcy), telechatka (przeniesione telecentrum na tereny wiejskie) czy telepraca mobilna, polegająca na przemieszczaniu się pracownika i wykonywaniu zleconej mu pracy w miejscu, gdzie w danej chwili się znajduje. Wszystkie wyniki pracy pracownik przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Rozróżnia się dwa rodzaje telepracy:

  • domowa (wykonywana w domu bądź w mieszkaniu telepracownika)
  • zamienna (polegająca na częściowym świadczeniu pracy w domu i biurze).

Telepraca wykonywana na pełen etat czy w niepełnym wymiarze godzin jest bardzo korzystnym rozwiązaniem dla osób niepełnosprawnych, a także rodziców opiekujących się dziećmi.

Upowszechnienie się pracy zdalnej wynika z coraz większej dostępności szerokopasmowego dostępu do sieci internetowej, a przede wszystkim – do internetu mobilnego typu LTE czy 3G. Narzędzia te są niezastąpione i pozwalają na stałe utrzymanie kontaktu z zasobami oraz pozostałymi pracownikami organizacji wtedy, gdy pracownik wykonuje większość swojej pracy poza biurem, jak np. przedstawiciel handlowy.

Telepraca wymaga jedynie sprawnie funkcjonującej sieci telekomunikacyjnej, a także prawidłowo zdefiniowanej metody rozliczania czasu pracy. Korzyści dla pracodawcy, a tym samym – dla firmy wynikające z zatrudnienia na zasadzie telepracy:

  • ograniczenie kosztów związanych z m.in. wynajmowaniem powierzchni biurowej, mediów, wynajmu miejsc parkingowych czy innych kosztach biurowych,
  • wzrost produktywności uzyskiwany dzięki wdzięczności pracownika za korzystne dla niego warunki pracy, większej koncentracji pracownika, lepszego zarządzania czasem, rozliczaniu za efekty i szybszemu powrotowi do pracy po porodzie,
  • większa kreatywność pracowników,
  • zmniejszenie rotacji załogi spowodowana wysoką atrakcyjnością pracodawcy,
  • redukcja zwolnień chorobowych dzięki elastycznemu czasowi pracy,
  • większa podaż na rynku pracy,
  • decentralizacja, czyli rozproszenie procesów biznesowych powoduje kontynuowanie działalności firmy nawet w obliczu nagłych wypadków jak np. powodzi,
  • mniej konfliktów w pracy spowodowany minimalizacją kontaktów, relacji interpersonalnych,
  • mniej opóźnień z tzw. deadline`ami (rzadkie występowanie niewyrabiania się z harmonogramem).

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.