Telepraca (inaczej praca zdalna) to taki rodzaj pracy, który wykonuje się poza jednostką organizacyjną pracodawcy. Podstawą do jej wykonywania jest wykorzystywanie środków komunikacji elektronicznej (internetu, przede wszystkim poczty elektronicznej, VPN, Skype, telefonu, komunikatorów internetowych, rozmaitych narzędzi pracy grupowej, jak np. Microsoft SharePoint, a także narzędzi konferencyjnych typu telekonferencja).
Miejscem wykonywania tego rodzaju pracy musi być dogodne zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Może to być dom pracownika, telecentrum (pomieszczenie biurowe z dala od jednostki organizacyjnej pracodawcy), telechatka (przeniesione telecentrum na tereny wiejskie) czy telepraca mobilna, polegająca na przemieszczaniu się pracownika i wykonywaniu zleconej mu pracy w miejscu, gdzie w danej chwili się znajduje. Wszystkie wyniki pracy pracownik przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Telepraca wykonywana na pełen etat czy w niepełnym wymiarze godzin jest bardzo korzystnym rozwiązaniem dla osób niepełnosprawnych, a także rodziców opiekujących się dziećmi.
Upowszechnienie się pracy zdalnej wynika z coraz większej dostępności szerokopasmowego dostępu do sieci internetowej, a przede wszystkim – do internetu mobilnego typu LTE czy 3G. Narzędzia te są niezastąpione i pozwalają na stałe utrzymanie kontaktu z zasobami oraz pozostałymi pracownikami organizacji wtedy, gdy pracownik wykonuje większość swojej pracy poza biurem, jak np. przedstawiciel handlowy.
Telepraca wymaga jedynie sprawnie funkcjonującej sieci telekomunikacyjnej, a także prawidłowo zdefiniowanej metody rozliczania czasu pracy. Korzyści dla pracodawcy, a tym samym – dla firmy wynikające z zatrudnienia na zasadzie telepracy:
Komentarze