W najprostszym ujęciu, zarządzanie przedsiębiorstwem ma na celu osiągnięcie zakładanych rezultatów finansowych, rozwojowych i innych. W dobie intensywnego przyrostu liczby firm, a tym samym nasilenia konkurencji, niezbędne wydaje się wprowadzanie alternatywnych, w stosunku do tradycyjnych, strategii zarządzania.
Jednym z coraz częściej stosowanych modeli zarządzania przedsiębiorstwem wytwórczym jest zarządzanie logistyczne. Oparte o założenia systemu logistycznego, stanowiącego celowo zaplanowany i zorganizowany proces, umożliwiający przepływ towarów, środków pieniężnych oraz informacji, dąży do integracji i koordynacji poszczególnych procesów związanych z wytwarzaniem określonych produktów.
System logistyczny, w ramach którego wyróżniane jest między innymi: opracowanie zamówień, zarządzanie zapasami (gospodarka materiałowa), zarządzanie przepływem materiałów (planowanie zapotrzebowania materiałowego), transport, magazynowanie (przechowalnictwo), pakowanie, komunikacja oraz zarządzanie logistyką, charakteryzuje się wysokim poziomem spójności oraz elastycznością, związaną przede wszystkim z reagowaniem na wszelkie zmiany zachodzące poza przedsiębiorstwem, na przykład działania konkurencji, wzrost cen, podatków i opłat, poziom inflacji itd. W jego ramach możliwe jest zaplanowanie, realizacja i kontrolowanie przebiegu procesów produkcji i dystrybucji, zachodzących w przedsiębiorstwach.
Zarządzanie logistyczne, poprzez dostarczenie odpowiednich produktów i usług: w odpowiednie miejsce, o odpowiednim czasie, do odpowiednich klientów, z zachowaniem odpowiedniej jakości, ma na celu uzyskanie przewagi konkurencyjnej firmy, wzrost funkcjonalności i skuteczności działania przedsiębiorstwa, uzyskanie zadowalającej relacji między poziomem świadczonych usług a poziomem ponoszonych kosztów, osiągnięcie długookresowego sukcesu finansowego (zysku) oraz wypracowanie wysokiego poziomu zaufania do firmy zarówno już pozyskanych, jak i nowych klientów.
Jest ono wyrazem korzystania z pozamaterialnych (pozabilansowych) źródeł przewagi konkurencyjnej. Ujmując w sposób całościowy założenia systemu logistycznego, formułuje strategię planowania, sterowania i kontroli procesów przepływu i magazynowania surowców, zapasów, produktów w toku, wyrobów gotowych oraz informacji w przedsiębiorstwie.
Komentarze