Czym jest zarządzanie operacyjne?

Group of business people in a modern hall. Meeting.

Pod nazwą zarządzania operacyjnego kryje się szeroko rozumiana codzienna realizacja zadań przedsiębiorstwa, która wymaga właściwego planowania. Posiada krótszy okres odniesienia oraz większą szczegółowość niż zarządzanie strategiczne. Ponadto zapewnia właściwe warunki do zrealizowania założeń strategicznych opartych na planie operacyjnym, a także umożliwia podejmowanie decyzji wykonawczych na wszystkich szczeblach organizacyjnych firmy. Zarządzanie operacyjne wywiera też bezpośredni wpływ na poziom efektywności całej organizacji i jest podstawową sferą funkcjonowania firmy.

Na zarządzanie operacyjne przedsiębiorstwem składają się rozmaite aspekty codziennego kierowania firmą. Nadzorowanie przedsiębiorstwa na poziomie operacyjnym jest związane z realizacją długoterminowej strategii, będącej wynikiem działań kierowników operacyjnych, którzy są odpowiedzialni za poszczególne jednostki w firmie.

5 filarów zarządzania operacyjnego

  1. CRM (Zarządzanie relacjami z klientami),
  2. HR (Human Resources – Kadry i Płace),
  3. Zarządzanie produkcją,
  4. Finanse i Księgowość,
  5. Handel, Logistykę, Serwis.

Na efektywność tego rodzaju zarządzania wpływa prawidłowa struktura organizacyjna, będąca efektem audytu wewnętrznego. Najistotniejsze są dobrze zdefiniowane oraz opisane procesy operacyjne, a także plan operacyjny, określający sposób realizacji wyznaczonych celów i konkretnych zadań. Skuteczne zarządzanie operacyjne stanowi jeden z kluczowych czynników przesądzających o wysokiej konkurencyjności danego przedsiębiorstwa. Prawidłowe czynności kierownicze wykorzystywane przez firmę prowadzą do przekształcania nakładów w wybrane produkty i usługi.

Co przeszkadza w prawidłowym zarządzaniu operacyjnym przedsiębiorstwem?

  • brak spójności podejmowanych decyzji,
  • brak komunikacji między kierownikami operacyjnymi odpowiedzialnymi za nadzorowanie poszczególnych działów.

Zarządzanie operacyjne przedsiębiorstwem może również służyć jako kontrola skoordynowana z innymi funkcjami. W ramach działalności operacyjnej firmą kontrola kierownicza zapewnia osiągnięcie głównych celów, w tym: współczynnika terminowości dostaw, niskich kosztów jednostkowych czy wysokiej niezawodności produktu.

Zarządzanie operacyjne firmą kontrolowane jest dzięki kilku wyspecjalizowanym technikom: technice planowania potrzeb materiałowych, metodzie ekonomicznej wielkości zamówień i statystycznej kontroli jakości.

Znaczenie zarządzania operacyjnego przedsiębiorstwem będzie wzrastało w związku z nasilającą się konkurencyjnością i przyspieszonym postępem technicznym. Należy pamiętać o kompleksowym działaniu, czyli braniu pod uwagę wielu funkcji: handlowej, finansowej, zasobów ludzkich i rozwojowej. Aby zarządzanie operacyjne było skuteczne, menadżerowie firmy zawsze muszą jasno precyzować cele, całościowo podchodzić do rozwiązywania problemów, posiadać tzw. „wizję przyszłości”, przewidywać zmiany w otoczeniu i szybko reagować na zmiany.

One Response to “Czym jest zarządzanie operacyjne?”

  1. Ania pisze:

    Czy mogę dostać bardziej szczegółowe informacje o zarządzania operacyjnym

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.