Zarządzanie zasobami ludzkimi w biznesie

Human Resources And Crm

Zarządzanie zasobami ludzkimi w biznesie jest strategicznym posunięciem i zarazem spójnym podejściem do kierowania najbardziej wartościowymi pracownikami danej organizacji, którzy indywidualnie oraz zbiorowo przyczyniają się do realizacji założeń firmy. Pojęcie to obejmuje zatrudnienie, rozwój, a także nagradzanie osób w przedsiębiorstwie oraz kształtowanie właściwych stosunków pomiędzy kadrą kierowniczą a pracownikami. Zarządzaniem ludźmi w biznesie zajmują się menedżerowie liniowi oraz liderzy zespołów.

Zarządzanie personelem skupia się na działaniach (decyzjach) związanych z ludźmi i jest ono ukierunkowane na osiąganie celów przedsiębiorstwa oraz jednoczesne zaspokojenie potrzeb pracowników. Wśród elementów gospodarowania kadrami znajdziemy:

  • planowanie zasobów ludzkich,
  • nabór pracowników,
  • wdrożenie, czyli ich adaptacja zatrudnionych osób,
  • ocenianie efektów ich pracy,
  • szkolenie kadry (rozwój),
  • nagradzanie zasłużonych pracowników.

Celem takiego działania jest:

  • umożliwienie firmie osiągnięcia sukcesu dzięki efektywnym pracownikom,
  • podnoszenie i rozwijanie naturalnych zdolności zatrudnionych w firmie osób (ich wkładu, potencjału przez zapewnienie szkoleń i ciągłych szans rozwoju),
  • pozyskiwanie oraz zatrzymywanie w firmie zaangażowanych, wykwalifikowanych i dobrze umotywowanych pracowników,
  • zapewnienie szeregu usług, które będą wspierały cele przedsiębiorstwa i stanowiły element procesu kierowania organizacją,
  • zapewnienie pracownikom równych szans,
  • zapewnienie nagradzania i doceniania pracowników za ich pracę oraz osiągnięcia,
  • utrzymanie i polepszanie fizycznej oraz umysłowej kondycji zatrudnionych w firmie osób,
  • stworzenie warunków, które będą sprzyjały pracy zespołowej i elastyczności,
  • stworzenie klimatu, który będzie umożliwiał utrzymanie produktywnych oraz harmonijnych relacji pomiędzy kadrą kierowniczą a pracownikami, co też będzie sprzyjało poczuciu wzajemnego zaufania,
  • pracowanie w zgodzie z etycznymi zasadami zarządzania pracownikami, opierającymi się na trosce o ludzi, a także sprawiedliwości i przejrzystości,
  • uwzględnienie różnic w potrzebach poszczególnych pracowników i tworzonych przez nich grup, stylu pracy i aspiracji,
  • pomaganie przedsiębiorstwu w utrzymaniu równowagi oraz przystosowaniu się do potrzeb kontrahentów.

Na pojęcie „zasoby ludzkie” składają się ludzie posiadający takie cechy jak: wiedza, umiejętności, doświadczenie, zdrowie, motywacja i wartościowe postawy (w tym przede wszystkim zaangażowanie).

Aby zarządzanie zasobami ludzkimi w biznesie było efektywne, musi być ono oparte na strategicznym dopasowaniu, spójności, zaangażowaniu, traktowaniu pracowników jako kapitału, kulturze korporacyjnej, monolitycznym stosunkom pracowniczym oraz odpowiedzialności kadry kierowniczej. Ponadto w związku z tym, iż pracownicy są najcenniejszym zasobem, umożliwiającym wzrost konkurencyjności danej firmy oraz zdobycie przewagi ekonomicznej, ważne jest ciągłe podnoszenie kwalifikacji kadry pracowniczej.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.