Zarządzaniem ryzykiem finansowym

businessman with financial symbols coming from hand

Podejmowanie ryzyka biznesowego to stały element działalności gospodarczej. Jak mówi definicja ryzyko finansowe jest kombinacją prawdopodobieństwa zdarzenia oraz jego konsekwencji, które mogą nastąpić, a następnie wpłynąć pozytywnie bądź negatywnie na osiągnięcie celów biznesowych oraz realizację strategii firmy. Tym, co pozwala przedsiębiorstwom zarabiać, unikając tym samym nadmiernego ryzyka, jest metoda nazywana zarządzaniem ryzykiem finansowym.

Zarządzanie ryzykiem finansowym charakteryzuje się tworzeniem wartości firmy przez użytkowanie wybranych instrumentów finansowych, aby tym samym ograniczyć ryzyko finansowe oraz kredytowe dla danego przedsiębiorstwa.

Przejawia się ono wdrożeniem w firmie zasad zarządzania ryzykiem finansowym bądź polityki zarządzania ryzykiem finansowym. Najpierw identyfikuje się główne źródła ryzyka w przedsiębiorstwie, analizuje się ich wpływ na działalność operacyjną firmy, a następnie określa kompetencje, uprawnienia oraz obowiązki poszczególnych jednostek organizacyjnych spółki.

W praktyce zarządzanie ryzykiem to proces diagnozy i sterowania ryzykiem, którego celem jest zapewnienie stabilnych wyników finansowych, a także stworzenie właściwych warunków dla dalszego rozwoju.

Zarządzanie ryzykiem finansowym składa się z czterech kolejnych etapów:

  1. identyfikacji ryzyka finansowego
  2. jego pomiaru
  3. sterowania nim
  4. monitorowania i kontroli tego rodzaju ryzyka

Z pojęciem zarządzania ryzykiem finansowym związany jest proces zarządzania ryzykiem – systematyczne stosowanie procedur, polityk i praktyk zarządzania w zakresie komunikacji, konsultacji, ustanawiania kontekstu, a także identyfikowania, ewaluacji, analizowania, postępowania z ryzykiem, monitorowania oraz przeglądu ryzyka. Ryzyko finansowe dla danego przedsiębiorstwa jest identyfikowane, mierzone i ocenianie, a następnie planuje się działania ograniczające je.

Zarządzanie ryzykiem finansowym stosowane jest do osiągnięcia dwóch najważniejszych celów firmy: ograniczenia strat i zwiększenia przychodów lub marży.

Wśród rodzajów ryzyka finansowego można wyróżnić m. in.:

  • ryzyko walutowe,
  • ryzyko związane z inflacją,
  • ryzyko utraty płynności,
  • ryzyko kredytowe,
  • ryzyko stopy procentowej.

Najważniejszym zadaniem osób zarządzających ryzykiem finansowym jest określenie które z wyżej wymienionych rodzajów ryzyka będą najbardziej opłacalne dla danej firmy. Najpopularniejszymi metodami pomiaru tego ryzyka są: analiza odchyleń cen, analiza odchyleń stóp zwrotu, analiza poziomu bezpieczeństwa, analiza poziomu aspiracji oraz wartość zagrożona ryzykiem. Oprócz pomiaru i monitorowania ryzyka finansowego, firmy mają również możliwość zabezpieczenia się przed nim za pomocą różnego typu ubezpieczeń (np. kredytów finansowych bądź towarowych) i instrumentów pochodnych (np. akcji, obligacji, wartości indeksu giełdowego, wysokości stopy procentowej, opcji i kontraktów terminowych).

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.