Zasady komunikacji niewerbalnej w biznesie

Podczas rozmów biznesowych wiele aspektów, tylko pozornie nieważnych, ma znaczenie. Nie bez wpływu na całokształt spotkania jest komunikacja niewerbalna. Wszelkie gesty, wykonywane w trakcie spotkania mają swoje znacznie. Są też w określony sposób odbierane. Brak opanowania mimiki twarzy czy ruchów rąk może być problemem. Szczególnie, gdy pewne gesty rozumiane są dwuznacznie. Niekiedy przedstawiciele innych kultur mają odmienny system dekodujący mowę ciała, dlatego międzynarodowe spotkania biznesowe powinny być prowadzone przez znawców danego środowiska. To pozwoli uniknąć nieprzyjemnych nieporozumień.

Zasady komunikacji niewerbalnej

Znaczenie mowy ciała

 

Na komunikację niewerbalną składa się kilka elementów. Każdy z nich powinien się ze sobą łączyć. Dotyczy to postawy, gestów oraz mimiki twarzy. Niezwykle ważny jest również kontakt wzrokowy. Stojąc podczas krótkiej rozmowy biznesowej trzeba zachować prostą postawę, kiwanie się może być uznane za brak pewności siebie. Proste plecy należy również zachować siedząc. Ważne, by w obu pozach było wygodnie, by ruchy nie były niczym skrępowane. Wówczas łatwiej będzie można się skupić na prowadzeniu negocjacji oraz słuchaniu klienta. Głowa powinna być natomiast lekko uniesiona i lekko przechylona na bok, co daje do zrozumienia rozmówcy, że jest słuchany. Wskazany jest także uśmiech, choć w odpowiednich momentach, np. przy sytuacyjnym żarcie.

Zachowania niepożądane

 

Niedopuszczalny w komunikacji niewerbalnej w biznesie jest brak kontaktu wzrokowego. Takie zachowanie od razu sugeruje nieszczerość. Wzrok powinien koncentrować się na czole rozmówcy i nie schodzić poniżej linii oczu. Wątpliwym partnerem do dyskusji jest także osoba, która trzyma ręce w kieszeniach (sugerują bagatelizowanie sprawy) lub skrzyżowane (oznaczają postawę zamkniętą). Takie ułożenie rąk świadczy o niechęci do rozmówcy i poruszanego przez niego tematu. Panować trzeba także nad gestami i nadmiernym dotykaniem twarzy. W kontaktach biznesowych istotne jest słuchanie drugiej strony i dopisywanie stylu rozmowy. Łatwiej wówczas o kontynuowanie negocjacji. Niemniej spokojna gestykulacja, trzymanie rąk w widocznym miejscu i odpowiedni dystans stworzą wrażenie profesjonalnej i rzeczowej osoby, z która warto robić interesy.

 

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.