Erystyka w biznesie

Erystyka w biznesie

fot. Bigedhar/bigstockphoto.com

W biznesie liczy się tylko sukces, przeliczany na zysk, przychody. Zwykle nieważne jest jak się go osiągnie, ważne jest, aby wybić się na tle konkurencji. Działa tu zasada: wszystkie chwyty dozwolone, a jednym z nich jest erystyka. Na czym ona polega i jakie ma zastosowanie w biznesie – o tym poniżej.

Słowo erystyka pochodzi z języka greckiego i oznacza kłótnie, spór, walkę. Erystyka zwana jest również sztuką prowadzenia sporów, a dokładnie doprowadzania waśni do korzystnego rozwiązania bez względu na tzw. prawdę materialną.

W biznesie erystyka to sztuka prowadzenia kłótni tak, aby wygrać spór w mniemaniu osób rozstrzygających, czyli klientów. Świat biznesu opiera się bowiem na codziennych sporach oraz wygrywaniu dyskusji sprytnymi sztuczkami czy nawet bezwzględnymi chwytami. Tego rodzaju erystyka to granie na emocjach oraz odwracanie uwagi od sedna sprawy w celu upozorowania słuszności swej tezy. Często przeciwnicy takich biznesowych zawodników nie zauważają w prowadzonej z nimi dyspucie błędów logicznych oponenta. Taki chwyt polega na sprowokowaniu zarówno przeciwnika, jak i odbiorcy (klienta), do przyjęcia tezy narzuconej w trakcie sporu.

Erystyka w biznesie zwykle zaczyna się od wprowadzenia zamętu poprzez antytezę, a następnie ukazania jej tak jaskrawo, aby przeciwnik nie miał wyboru i przyjął tezę swojego oponenta (erystyka) jako tę sensowniejszą.

Techniki erystyczne pozwalają na sterowanie opinią publiczną, którą często stosują specjaliści od public relations danej firmy. Chcąc pozytywnie wykreować wizerunek przedsiębiorstwa, np. przed mediami czy potencjalnymi klientami, należy stosować kilka erystycznych chwytów, takich jak:

  • generalizowanie (brak konkretów, mowa o większości),
  • technika mostu (podczas poruszenia drażliwego tematu omija się go i przekierowuje na inny, wygodniejszy temat),
  • określanie (określenie danego produktu jako wspaniały czy genialny pozwala na odpowiednie zaklasyfikowanie go w umysłach odbiorców),
  • danie przeciwnikowi wyboru pomiędzy proponowaną przez erystę tezą a przejaskrawioną antytezą,
  • przyklejanie etykietki.

Erystyka w biznesie to katalog zwykle niezawodnych technik dyskutowania czy wręcz walki na słowa. Dzięki poznaniu jej sedna można stać się wytrawnym negocjatorem, formułować imponujące riposty, zwalczać cudze argumenty, kontrolować emocje świadków rozmowy, manipulować faktami oraz unikać niekorzystnego oddziaływania perswazyjnego oponenta. A wszystko po to, żeby bronić interesów firmy.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.