Jaki model biznesowy wybrać?

Jaki model biznesowy wybrać?

Istnieje wiele teorii na temat definicji modelu biznesowego, jednak w ogólnym ujęciu określić go można jako plan tworzony przez przedsiębiorstwo, który ma na celu poprawienie jego kondycji finansowej, wygenerowania przychodu i maksymalizacji osiąganego zysku. Jest to relacja między uczestnikami rynku, a sposobem działania przedsiębiorstw, i tego w jaki sposób tworzą one wartości dla odbiorców, a także towary i usługi oraz źródła czerpania zysków.Innymi słowy są to zapisy dotyczące działalności przedsiębiorstwa, łączące koncepcję strategiczną, technologie i ich realizację w praktyce, rozumiane jako łańcuch zależności, które wpływają na skuteczność wykorzystania w przedsiębiorstwie posiadanych zasobów i umiejętności.

Wyróżnia się kilka modeli biznesowych:

 

  • B2B (Bussines to Bussines) – zakłada, że przedsiębiorstwo kieruje swoje usługi i towary do innych przedsiębiorstw. Jego cechą jest generowanie największych przepływów pieniężnych.
  • C2C (Customer to Customer) – możliwość wymiany dóbr zorganizowana jest pomiędzy konsumentami, np. za pośrednictwem aukcji internetowych.
  • B2C (Bussines to Customer) – model najczęściej spotykany, zakłada pozyskiwanie przez przedsiębiorstwo klientów indywidualnych.
  • P2P (Peer to Peer) – zakłada wykorzystanie Internetu w celu dzielenia się plikami między użytkownikami w sposób bezpośredni, bez konieczności wykorzystania serwera głównego.
  • M-commerce (Mobile Commerce) – dotyczy urządzeń bezprzewodowych, za których pośrednictwem użytkownicy mogą dokonywać transakcji. Wykorzystuje się to w laptopach czy telefonach komórkowych.

Aby wybrać najlepszy dla danej firmy model, należy udzielić odpowiedzi na następujące pytania:

  • co przedsiębiorstwo będzie robić?
  • jakie są fundamentalne zasoby i kompetencje przedsiębiorstwa?
  • w jaki sposób te zasoby i kompetencje są eksploatowane w praktyce codziennego działania?

W rzeczywistości przedsiębiorstwa najczęściej nie korzystają wyłącznie z jednego modelu, ale ze zmodyfikowanej wersji zawierającej kombinację kilku typów. Ponadto w celu lepszego dopasowania konkretnego modelu dla przedsiębiorstwa należy przemyśleć także elementy, które mają wpływ na jego efektywność, a mianowicie:

  • propozycję wartości, czyli co spowoduje, że klienci będą kupować/korzystać z usług tego konkretnego przedsiębiorstwa?
  • możliwość wejścia na rynek, czyli określenie konkretnego rynku, jego wielkość i specyfikę,
  • konkurencja, jacy inni przedsiębiorcy działają na tym rynku?
  • model przychodów, w jaki sposób firma będzie osiągała dochody?
  • przewaga konkurencyjna, czyli co powoduje, że to przedsiębiorstwo jest atrakcyjniejsze od innych?
  • strategia rynkowa, w której zawierają się przede wszystkim wszelkie zabiegi marketingowe i promocyjne,
  • rozwój organizacyjny, jaki typ organizacyjny będzie najkorzystniejszy ze względy na charakter firmy?
  • zespół kierowniczy, jakie doświadczenie i umiejętności są niezbędne wśród liderów, których celem będzie skuteczne zarządzanie przedsiębiorstwem?

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.