Kiedy sprawdza się system rotacyjny?

System rotacyjny

Rotacja pracowników może być jedną z zaplanowanych przez przedsiębiorstwo strategii, która polega na zmienianiu określonych stanowisk przez wybrane osoby lub grupy pracownicze. Rotacja może mieć charakter stały lub tymczasowy. Stanowisko, do którego oddelegowuje się pracownika powinno być zgodne z jego doświadczeniem i kwalifikacjami, a celem zmiany jest rozwój, poszerzanie wiedzy oraz zwiększenie motywacji do pracy.

Zabieg taki stosuje się, by zapobiec wypaleniu zawodowemu, a także by unikać stałego wykonywania przez pracowników powtarzalnych, monotonnych czynności. Zmiana stanowiska ponadto powoduje większe zaangażowanie i satysfakcję z pracy oraz pozwala na poznanie wszystkich procesów zachodzących w firmie. Poprzez doświadczenie szczegółów pracy pozostałych osób, i tego ile wysiłku ona wymaga, poprawia się komunikacja między pracownikami, gdyż bardziej doceniają i lepiej rozumieją wykonywane przez innych czynności.

Rotacja sprzyja również zwiększeniu motywacji do pracy, ponieważ wymaga poszerzenia swojej wiedzy, rozwijania umiejętności, co w rezultacie zwiększa także szanse na awans. Z perspektywy pracodawców zmiany te objawiają się lepszą efektywnością pracy, a także większą stabilnością zatrudnienia, gdyż osoby rotujące między stanowiskami nie mają poczucia monotonii, nie nudzą się, a dodatkowo mogą się rozwijać, więc ich zadowolenie z pracy jest większe.

System rotacyjny pożądany jest więc wszędzie tam, gdzie istnieją stanowiska polegające na mało urozmaiconej, niewymagającej kreatywności pracy. Nie stosuje się go natomiast w przypadku stanowisk specjalistycznych, do których objęcia niezbędna jest fachowa wiedza oraz indywidualne umiejętności, a także jeśli częsta zmiana pracowników nie służy celowi danego stanowiska, ponieważ wdrażanie nowej osoby w tajniki pracy jest zbyt czasochłonne i kosztowne.
Aby jednak rotacja przynosiła zakładane skutki, nie można przeprowadzać jej pochopnie, a należy szczegółowo zaplanować, wybierając przy tym osobę odpowiedzialną za kontrolowanie wyników procesu. Ważne jest dokładne wskazanie stanowisk, których pracownicy podlegać będą rotacji, a także czasu po którym będzie ona dokonywana. Należy również określić, jaki ma być cel zmian, tj. czego nowi pracownicy mają się nauczyć.

Przebieg i postępy programu rotacyjnego powinny być stale monitorowane, a osiąganie przez pracowników konkretnych umiejętności czy wiedzy weryfikowane indywidualnie. Stała kontrola pozwala na bieżąco reagować na zachodzące w firmie zmiany, i w razie potrzeby modyfikować pierwotny plan.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.