Skuteczne i umiejętne komunikowanie się pomiędzy przełożonym a podwładnymi lub też między pracownikami na równorzędnych stanowiskach ma ogromne znaczenie dla prawidłowych relacji w miejscu pracy. Komunikacja personalna to naprzemienny proces stawania się raz słuchaczem, a innym razem – rozmówcą. Ten drugi powinien przekładać swoje poglądy, emocje czy intencje na słowny przekaz, zaś odbiorca komunikatu powinien go odbierać oraz interpretować jego znaczenie.
Niestety utrzymanie dobrych kontaktów ze wszystkimi współpracownikami w firmie nie jest możliwe, choć zawsze warto starać się o podtrzymanie prawidłowej komunikacji personalnej z personelem. Ułatwi to opieranie się na następujących zachowaniach:
Pamiętajmy, że komunikacja personalna w firmie to nie tylko słowa, ale także i mimika, gesty, zachowania posturalne (przyjmowanie wybranych pozycji ciała), relacje przestrzenne (większy lub mniejszy dystans między osobami) oraz sygnały wokalne (ton głosu, intonacja i tempo wypowiedzi). Aby komunikacja pozawerbalna w firmie była prawidłowa należy: delikatnie się uśmiechać, lekko pochylić się w stronę rozmówcy, kierować się do niego całą twarzą, przyjąć postawę otwartą (nie krzyżować kończyn), utrzymywać kontakt wzrokowy, odprężyć się i prezentować wiele niewerbalnych zachęt, takich jak potakiwanie głową czy używanie sygnałów werbalnych (np. „mhm”, „aha”). Warto wziąć sobie do serca wszystkie powyższe wskazówki, gdyż dobra komunikacja stanowi jedną z najważniejszych umiejętności nie tylko w biznesie, ale także w kontaktach pozazawodowych.
Komentarze