Strategia konkurencji w zarządzaniu firmą

Strategia konkurencji

Strategia przedsiębiorstwa to przemyślane, zaplanowane i ściśle dostosowane do firmy działania, które mają doprowadzić ją do wybranego celu. Używa się do tego zasobów przedsiębiorstwa i uwzględnia reakcję otoczenia. W strategii konkurencji głównym założeniem jest wyróżnienie się na rynku. Ma to na celu takie oddziaływanie na klientów, by odciągnąć ich od produktów już istniejących lub zdobyć nowych konsumentów. Każde przedsiębiorstwo działa w oparciu o strategię konkurencji, która jest wdrażana świadomie lub wynikowo.

Dobrze zaplanowana i przeprowadzona strategia pozwala znaleźć się na rynku z odpowiednim produktem, ceną, promocją i dystrybucją w najwłaściwszym do tego momencie. Wymaga to analizy m.in. konkurencyjnych firm, grupy docelowej, sposobów wykreślania map strategicznych grup w danej gałęzi. Oparta jest również na mocnych i słabych stronach firmy, jej zasobach i możliwościach rozwoju.

Można wyróżnić trzy podstawowe strategie konkurencji:

  • wiodąca pozycja pod względem kosztów całkowitych;
  • zróżnicowanie;
  • koncentracja.

Każda z nich wiąże się z określonych ryzykiem.

Wiodąca pozycja pod względem kosztów całkowitych polega na intensywnym obniżaniu wydatków ponoszonych przez przedsiębiorstwo. Jej głównym założeniem jest zmniejszanie kosztów produkcji w porównaniu z innymi firmami na rynku. Wymaga to ścisłej organizacji, by zminimalizować koszta, jednocześnie utrzymując jakość danego produktu. Cięcia dotyczą m.in. reklamy, biur, nowoczesnych technologii. Do minimum stara się ograniczyć wszelkie straty i dodatkowe wydatki. Ten rodzaj strategii jest najbardziej owocny w przypadku, gdy o wyborze danego produktu decyduje głównie cena.

Zróżnicowanie polega na wytworzeniu unikalnego produktu (pod względem wzoru, rodzaju promocji, dystrybucji itd.). Wiąże się to w pewien sposób z rezygnacją z masowej sprzedaży. Siłą zróżnicowania są wyższe marże zysku i skuteczniejsza relacja z odbiorcą. Umacnia to też daną markę na rynku, gdyż stanie się ona trudna do podrobienia.

Koncentracja opiera się na skupieniu działań na określonej grupie odbiorców, na pewnej ograniczonej liczbie produktów czy też na wybranym obszarze geograficznym. Dzięki temu możliwa jest skuteczniejsza, sprawniejsza ich obsługa. Ten rodzaj strategii nie obniża znacząco kosztów, ale może wpłynąć na ugruntowanie danego przedsiębiorstwa na rynku.

W formułowaniu strategii konkurencji istotne jest ustalenie celów, środków i sposobów ich realizacji. Do głównych operacyjnych zasad postępowania, które służą do osiągnięcia danego celu, należą: rynki docelowe, produkcja, siła robocza, zaopatrzenie marketing i dystrybucja, sprzedaż, badania i rozwój, finanse i kontrola. Odpowiednia strategia konkurencji może stać się jednym z głównych filarów utrzymania się na rynku oraz wybycia się wśród wielu przedsiębiorstw o podobnym profilu, gdyż ściśle przemyślany marketing jest obecnie tak samo istotny jak jakość danego produktu. Miarą skuteczności danej strategii jest oddziaływanie danej firmy na na popyt oraz preferencje i postępowanie nabywców.

One Response to “Strategia konkurencji w zarządzaniu firmą”

  1. Elllo pisze:

    Wszystko to najszczersza prawda!
    Przeczytałem ostatnio książkę „Lider Sprzedaży” autorstwa Roberta Zycha. Wszystko, co tutaj napisane, wpasowuje się w jego przemyślenia. Warto poznać zasady, jakie funkcjonują w przedsiębiorstwach i działać, działać, działać!

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.