Telepraca – alternatywna forma zatrudnienia

Praca zdalna

fot. andres/bigstockphoto.com

Współczesne realia coraz częściej wymuszają na pracodawcach elastyczne podejście do zatrudnienia pracowników i organizacji pracy. Jedną z aktywności zawodowej, wykazywanej przez coraz większą liczbę tak zwanych wolnych strzelców (freelancerów) jest telepraca, popularnie określana jako praca zdalna.

Na czym polega telepraca?

Co istotne, taką formę zatrudnienia mogą stosować również pracodawcy wobec już zatrudnionych lub nowo rekrutowanych pracowników. Zgodnie z zapisami Kodeksu pracy*, telepraca stanowi formę organizacyjną pracy, świadczoną poza siedzibą pracodawcy. Zarówno wykonywanie pracy, jak i przekazywanie jej wyników odbywa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej, takich jak: telefon, poczta elektroniczna, wirtualna sieć prywatna (VPN), urządzenie umożliwiające przeprowadzenie tele- lub videokonferencji (np. Skype), komunikatory internetowe i inne.

Ze względu na jej specyfikę, telepraca świadczona może być przez osoby uprawiające zawody związane z pracą umysłową, tj. grafików, projektantów stron internetowych, copywriterów, dziennikarzy, redaktorów, tłumaczy, analityków rynku itp.

Jak wprowadzić telepracę do firmy?

Wdrożenie przez pracodawcę systemu pracy zdalnej musi zostać zaakceptowanie przez wszystkich pracowników, których będzie ona dotyczyła – jeśli w zakładzie pracy funkcjonuje związek zawodowy, warunki nowej organizacji pracy muszą być z nim uzgodnione, jeśli takiego związku nie ma, należy uzgodnić je z przedstawicielem pracowników. Pracodawca nie może zmusić pracownika do świadczenia pracy w tej formie, a ewentualna odmowa nie może skutkować wypowiedzeniem warunków pracy. Propozycja pracy w formie telepracy może wyjść również ze strony pracownika.

Zatrudnienie w formie telepracy wymaga od pracodawcy dostarczenia pracownikowi sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy, ubezpieczenia tego sprzętu, pokrycia kosztów związanych z jego instalacją, eksploatacją, konserwacją i serwisem, a także zapewnienia przeszkolenia pracownika i pomocy technicznej w zakresie obsługi sprzętu. Oprócz tego, w celu nadzorowania pracowników, rozdzielania zadań i rozliczania dostarczanych wyników pracy, pracodawca musi dysponować odpowiednim systemem. Czy zatem opłaca mu się zatrudnianie pracowników w tej formie?

Co zyskuje pracodawca?

Pomimo obowiązków ciążących na pracodawcach, forma telepracy przynosi realne korzyści. Umożliwia ona między innymi zmniejszenie kosztów zatrudnienia, związanych przede wszystkim z utrzymywaniem stanowisk pracy i organizacją zastępstw w przypadku dłuższej nieobecności pracownika, a także ograniczenie, a nawet likwidację kosztów utrzymania biura, jeśli na przykład pracownicy pracują u siebie w domach. Ponadto, telepraca daje możliwość wprowadzenia zadaniowego systemu pracy, zatrudnienia wysokiej klasy specjalistów, nie mających możliwości podjęcia pracy w innej formie, zatrudnienia osób mieszkających w znacznej odległości od siedziby firmy, osób korzystających z urlopów rodzicielskich (macierzyńskiego, ojcowskiego, wychowawczego) lub sprawujących opiekę nad chorym członkiem rodziny oraz osób niepełnosprawnych. Co więcej, analizy rynku pracy wskazują na wzrost wydajności pracowników realizujących powierzone obowiązki w tej formie.

Co ważne, przedsiębiorcy zatrudniający osoby bezrobotne mające pracować jako telepracownicy, mogą ubiegać się o dofinansowanie na utworzenie nowych stanowisk pracy w formie telepracy.

 

_______________________________

*Rozdział II b ustawy z dnie 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (Dz.U.1974 Nr 24 poz. 141 z późn. zm.).

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.